Nauka i mašta u Istraživačkoj stanici Petnica
I ove godine u Istraživačkoj stanici Petnica, na letnjim kampovima, srednjoškolci, polaznici petničkih obrazovnih programa, čine prve korake u radu na samostalnim projektima i naučnoistraživačkom radu.
Novosađanin Milenko Gavrić, učenik trećeg razreda gimnazije “Jovan Jovanović Zmaj” i polaznik programa računarstva, odabrao je temu Predviđanje vodostaja reke. On poredi rezultate različitih pristupa veštačkoj inteligenciji. Za svoje istraživanje Milenko koristi podatke o vodostaju Republičkog hidrometeorološkog zavoda od 2004-2012. i podatke o prognozi vremena u istom periodu. Koristeći ove “istorijske” podatake, Milenko “uči” kompjuter koji obavljaodgovarajuća izračunavanja na osnovu kojih se posle koriguje i tako dalje “uči”. Kao izlazni podatak dobija se promena vodostaja u određenom vremenskom periodu.
Polaznici programa primenjena fizika i elektronika u Istraživačkoj stanici Petnica, Mladen Bašić, iz Vrnjačke Banje, učenik trećeg razreda Gimnazije u Kraljevu i Diana Sekulić, učenica trećeg razreda gimnazije “Jovan Jovanović Zmaj” iz Novog Sada, na letnjem kampu u Petnici rade projekat Simulacija stabilizacije Balbota. Balbot je robot visine čoveka koji balansira na lopti. Namena mu je robotska pomoć na mestima s velikim prometom ljudi. Mladen i Diana istražuju kako visina i centar mase robota utiču na njegovu stabilizaciju.
Na letnjem kampu dizajna zanimljive su i ideje dva tima na temu Ljuljaška. Dizajnerski tim TAJPS koji čine Ana Stojanović, učenica trećeg razreda gimnazije “Bora Stanković” u Vranju, Jovan Maslar, učenik trećeg razreda Gimnazije u Kosovskoj Mitrovici, Simona Vlček, učenica trećeg razreda Škole za dizajn “Bogdan Šuput” iz Novog Sada, Predrag Milovančević, maturant Mitrovačke gimnazije i Tijana Mijušković, učenica drugog razreda Pete beogradske gimnazije, koncept su zasnovali na ličnom doživljaju ljuljaške koji je trebalo da predstavlja nešto što je zabavno, nema pravila i poseduje svoj antiritam. U mirovanju, amorfni oblik konstrukcije izaziva znatiželju, a već pri prvom pokretu ljuljaška daje potpunu slobodu doživljavanja zabave i formiranja utiska o samoj ljuljašci.
E. D.