Novi „Žeželj“ od avgusta za pešake, od novembra za vozove
NOVI SAD: Novi drumsko-železnički most preko Dunava u Novom Sadu biće u funkciji za pešake od avgusta, a železnički saobraćaj preko novog mosta krenuće 21. novembra, rečeno je prilikom posete evropskog komesara za politiku susedstva i pregovore o proširenju Evropske unije Johanesa Hana gradilištu novog „Žeželjevog“ mosta, gde su u toku pripremni radovi za podizanje lukova ka glavnom stubu na Dunavu.
Susret sa Hanom započeo je ispred sata na Petrovaradinskoj tvrđavi.
On se tom prilikom u Novom Sadu sastao s ministarkom građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zoranom Mihajlović, ministrom za energetiku i rudarstvo Aleksandrom Antićem, predsednikom Pokrajinske vlade Igorom Mirovićem i gradonačelnikom Novog Sada Milošem Vučevićem.
„Taj most je važan za Novi Sad, Vojvodinu, Srbiju i region, ali i za Evropu jer je na važnoj tački koja spaja dve strane Dunava, koji je evropska arterija“, kazao je Han novinarima.
„Zbog toga su potpuno opravdani razlozi za taj, mogu reći, evropski projekat, koji je od suštinske važnosti i koji će zaista biti koristan.“
Han: Važne godine za Novi Sad
Johanes Han se zahvalio svim odgovornima iz pokrajinske i gradske vlasti, kao i nadležnih ministarstava, ali i svim odgovornim ljudima iz Evropske unije na posvećenosti i odlučnosti da se realizuje taj veliki projekat. Kako je rekao, najava da će od novembra biti pušten u saobraćaj dolazi u zaista pravom trenutku, jer će 2019. godine Novi Sad biti Evropska prestonica mladih, a dve godine kasnije i Evropska prestonica kulture.
„To su dve veoma važne godine za Novi Sad i region i više je nego neophodno da grad tada ima novi most. Most ujedno simbolizuje premošćavanje i povezivanje kultura, različitih regiona i jedan je od najboljih simbola Evrope“, kazao je evropski komesar.
Ukupna vrednost projekta 53 je miliona evra, od čega je 34,5 miliona evra dala Evropska unija, dok ostale troškove snose Vojvodina i Grad Novi Sad.
„Mislim da sam u pravu kada kažem da je zaista to najbolja investicija za bolju povezanost tog grada, tog regiona i čitave Evrope. Taj most je važan i za povezivanje ljudi jer predstavlja jedan od najbitnijih elemenata agende o povezivanju, naročito u regionu Zapadnog Balkana, zato što će ta naša agenda doprineti jačanju veza privrede regiona, stvaranju novih poslovnih prilika i povezivanju ljudi s jedne i druge strane reke“, rekao je Han.
Deo izlaganja prekinula je buka teretnog voza koji je prelazio preko privremenog montažno-demontažnog mosta izgrađenog 1999. godine da bi zamenio porušeni Žeželjev most do njegove izgradnje.
„To je još jedan od razloga zbog čega je potrebno da se izgradi efikasniji most“, naglasio je Han.
Han je naveo da je na mestu nekadašnjeg Žeželjevog mosta, koji je srušen u NATO bombardovanju 1999. godine, bio 2012. godine uoči gradnje novog mosta, ali kao komesar za regionalnu politiku EU. Izrazio je nadu da će radovi trajati po planiranoj dinamici i bez poteškoća, i dodao da želi da ponovo poseti tu lokaciju kada most bude u punoj funkciji.
„Mislim da je projekat izgradnje novog „Žeželjevog“ mosta jedan od pravih primera saradnje Srbije s Evropskom unijom“, izjavila je Zorana Mihajlović.
Ona je podsetila na to da je prvobitni Žeželjev most građen od 1957. do 1961. godine, da je srušen 1999. godine i da je bilo potrebno 13 godina da se Vlada Srbije i EU dogovore o izgradnji novog. Tadašnja vlada je obećala da će most biti gotov za tri godine, ali to se nije desilo.
„Ono što smo pre tri godine imali ovde nije ličilo da može biti završeno za tri godine“, navela je ministarka Mihajlović.
„Imali smo potpuni zastoj u radovima, neuređen i loš idejni projekat po kojem su se zaključivali ugovori, nije bilo novca i bilo je mnogo problema s tadašnjom Pokrajinskom vladom u regulisanju svih obaveza da bi radovi mogli početi. Ponosna sam jer smo mi sve probleme koji su postojali u tom trenutku otklonili i ne postoji ništa što nismo rešili zajedno s izvođačima, Pokrajinskom vladom, Gradom Novim Sadom i Evropskom unijom. U avgustu nadam se da ćemo peške moći da pređemo most, a da ćemo 21. novembra pustiti železnički saobraćaj.“
Mihajlović: Nemamo 18 godina za gubljenje
Zorana Mihajlović je naglasila da je gradnja novog „Žeželjevog“ mosta poruka da se mora mnogo više i konkretnije raditi zajedno i u boljoj koordinaciji s EU.
„Srbija je ključna država u regionu i samim tim i te kako je odgovorna i za njegovu stabilnost. I svaka vrsta bezbednosti u regionu mislim da zavisi od toga da smo svi u zajednici evropskih naroda, odnosno u Evropskoj uniji. Očekujem da će sve što budemo radili zajedno biti brzo, efikasno, stalno koordinisano. Srbija nema 18 godina da gubi na bilo kakve infrastrukturne objekte. Mi smo spremni da radimo i više nego što je to bilo do sada“, kazala je Zorana Mihajlović.
Predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović izjavio je da je pokrajinska administracija obnovila građevinsku dozvolu za pristupne saobraćajnice mostu i da će u narednih deset dana početi radovi na njihovoj izgradnji, koji će trajati nešto duže i izvodiće se i nakon puštanja u sabraćaj železničkog saobraćaja preko mosta.
„Važno je da više nema nikakvih finansijskih, tehničkih, organizacionih ili bilo kojih drugih problema“, povukao je Igor Mirović.
„To se dešavalo u prošlosti iz raznoraznih razloga, često parapolitičkih ili razloga nedovoljne svesti da se jedan ovakav most vrati u realan život naše zemlje. Toga više nema zahvaljujući angažovanju svih strana i naših partnera iz Evropske komisije, posebno nadležnih ministarstava i nas na regionalnom i lokalnom nivou. To je veliko ohrabrenje i za međunarodni transport koji ovuda prolazi, ali i za grad i njegov svakodnevni život.“
Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević ocenio je da je napredak u izgradnji mosta sada već očigledan, kao i da Novosađani sa nestrpljenjem očekuju konačni završetak tog projekta.
Aleksandar Savanović
Foto: Dnevnik (Branko Lučić)
Foto: Tanjug (Jaroslav Pap)