Sremci i Mačvani rezervoare svakodnevno pune u Bosni
Pad cene barela nafte ispod 50 dolara, zabeležen proteklih nedelja, polako je počeo da se oseća i na srpskom tržištu derivata.
Naime, naftni derivati na benzinskim pumpama širom Srbije poslednjih dana jeftiniji su od jednog do 3,8 dinara po litru. Cene se razlikuju od pumpe do pumpe, u zavisnosti od toga kojom brzinom se troše stare zalihe goriva kupljene po višoj ceni i počinju da prodaje novo, nabavljeno četiri do pet dinara jeftinije. Po cenovniku koji je prošle nedelje objavilo Udruženje naftnih kompanija Srbije, cena dizela u Srbiji gotovo je u vrhu liste u regionu jer se on toči po 1,231 evro i skuplje ga prodaju samo u Albaniji i Grčkoj. Kada je pak reč o bezninu, cena je prošle nedelje bila 1,192 evro, a jeftinije se prodavao u Mađarskoj, Makedoniji, Rumuniji, Bugarskoj i Bosni i Hercegovini.
U ovom času stabilan kurs evra, dolara, ali i dinara, omogućava da cena goriva pada. Međutim, zbog jeftinijeg goriva u susednoj Bosni i Hercegovini, stanovnici naših pograničnih područja sve češće odlaze na pumpe u tu državu. Po podacima Udruženja naftnih kompanija Srbije, u Bosni i Hercegovini je litar benzina 0,929 evra, a evrodizela 1,053. Računica pokazuje da se uštedi tridesetak dinara po litru. Upravo ta činjenica dovoljan je razlog da meštani pograničnih područja češće prelaze bosansku granicu da bi napunili rezervoare. Nije dozvoljen prenos kanistera preko granice, ali nije ograničen broj prelazaka s punim rezervoarom, pa oni koji žive nedaleko od granice u toku dana po gorivo u Bosnu pređu po nekoliko puta.
I Hrvati tankuju u BiH
Bosnu proteklih dana opsedaju i Hrvati jer je cena beznzina i evrodizela u toj državi znatno viša. Bosanskohercegovački naftaši, koji su obezbedili velike količine goriva dok je cena sirove nafte, koja je stmoglavo padala gotovo godinu i po, bila niska, zadovoljno trljaju ruke i računaju ćar koji su dobili na razlici između kupovne i prodajne cene. Do kada će to potrajati, teško je reći jer poslednjih nekoliko dana cena nafte na svetskom tržištu ponovo raste, pa ako se taj trend nastavi, i cene benzina i evrodizela će morati ići gore.
Meštani mnogih sela bogatićke opštine, ali i sremskih, kako nam je potvrđeno i u mesnoj kancelariji Badovinci, odlaze u Bosnu po jeftinije gorivo, ali tvrde da to čine i svi iz pograničnog područja jer im se to isplati i na rezervoaru mogu da uštede između deset i petnaest evra. Kako ističu u MZ Badovinci, preko granice se isplati ići i po evrodizel, benzin, auto-gas, pa i lož-ulje. Preko granice idu i meštani sela Klenje, kao i Kuzmina i Sremske Rače iz sremskomitovačke lokalne samouprave, a put Bosne odlaze i oni iz udaljenijih gradova kao što su Šabac, Ruma pa i Beograd. Njihova računica je da je u BiH jeftinije ne samo gorivo koje će sipati u automobil već i bela tehnika i krupnije stvari jer na granici vraćaju PDV.
Za sada nema prekograničnog šverca goriva jer ni potražnja poljoprivrednika, koji su većinom žitelji srpskih sela blizu bosansko-hercegovačke granice, nije velika s obzirom na to da je setva obavljena. Međutim, ukoliko razlika u ceni goriva između Srbije i BiH nastavi narednih meseci da bude velika, realno je očekivati da se kod pripreme za žetvu poveća potražnja za gorivom i da tada sremski i mačvanski paori „pojačaju” intenzitet odlaska na bosanskohercegovačke pumpe.
LJ. Malešević