Šta muči nauku i visoko obrazovanje u Srbiji?
Na okruglom stolu „Nauka i visoko obrazovanje“ u organizaciji Srpske akademije nauka i umetnosti, a na inicijativu Instituta društvenih nauka, o stanju i problemima u vezi sa organizacijom i razvojem naučno-istraživačke delatnosti i visokog obrazovanja u Republici Srbiji učestvovalo je više od sedamdeset predstavnika naučne zajednice kako sa univerziteta tako i instituta.
Na skupu je konstatovano da mada su nauka i tehnološki razvoj zamajac napretka svake zemlje, a ulaganja u nauku kapitalne investicije kojima se obezbeđuju privredni rast i stabilnost, u našoj zemlji nauka i univerzitetsko obrazovanje, uprkos ogromnom ljudskom potencijalu, ne pružaju rezultate koji doprinose željenom napretku zemlje i društva. Uzroci takvog stanja su arhaični i neefikasni model upravljanja naukom, nedostatak sredstava za naučnoistraživačku delatnost, pokidane veze između naučnih instituta i fakulteta i pre svega, decenijama urušavana infrastruktura za razvoj nauke.
Racionalan, efikasan i ekonomičan način otklanjanja ovih uzroka je da se nauka i visoko obrazovanje posmatraju i organizuju integrisano. U tom smislu neophodno je da se u državnoj upravi uspostavi organ koji će bez odlaganja sagledati stanje i predložiti i uspostaviti održiv način organizacije i finansiranja naučne istraživačke delatnosti i visokog obrazovanja.
Stav naučne zajednice je da su problemi koji opterećuju razvoj nauke utvrđeni, valjano analizirani i da su poznati javnosti: neprestani odlazak doktoranata i mlađih istraživača; zaostajanje osnovnih istraživanja; nedovoljna povezanost nauke i visokog obrazovanja sa potrebama privrede i sa javnim politikama; nedovoljna normativna uređenost položaja i odnosa nauke i visokog obrazovanja; društveni položaj i vrednovanje naučnoistraživačke delatnosti i drugi.
D. Devečerski