Dan kada je pod NATO bombama posustao Žeželjev most
NOVI SAD: Na današnji dan pre 18 godina pod NATO bombama poklekao je Žeželjev most.
Tokom NATO bombarovanja Savezne Republike Jugoslavije, ovaj most koji je bio ponos svih Novosađana, bio je najčešća meta avijacije alijanse. Gađan je čak 12 puta u prethodnih meseca dana, a 23. aprila 1999. godine sa više direktnih pogodaka, most je konačno srušen.Tada je presečen železnički saobraćaj između Subotice i Beograda.
Žeželjev most je građen od 1957. do 1961. godine, kao u svetu jedinstven primer mosta građenog od prednapregnutog betona. U prvoj fazi su izgrađeni lukovi, a zatim je izgrađen kolovoz koji je „visio“ na čeličnim sajlama zakačenim za lukove mosta.
Projekat je uradio građevinski inženjer Branko Žeželj. Zbog sumnji u bezbednost mosta, Žeželj se, kada je most testiran tako što je preko njega prevežen najteži teretni voz, čamcem provozao ispod mosta kako bi svima pokazao kako veruje u svoje delo.
Nakon rušenja ovog betonskog gorostasa, izgađen je privremeni drumsko-železnički most.
U međuvremenu počela je izgradnja novog mosta koji treba da ima dva železnička koloseka, dve drumske saobraćajnice širine 7,7 metara i dve pešačko-biciklističke staze širine 2,5 metara. Most će biti dug 474 metra i širok 31.
Most je trebalo da bude izgrađen još pre nekoliko godina, ali zbog neredovnog finansiranja, izgradnja se odužila. Poslednji rok za završetak izgradnje određen je za kraj ove godine.
Posao je poveren špansko-italijanskom konzorcijumu AZVI, a procenjena vrednost radova bila je 45,3 miliona evra, koliko je ugovoreno u januaru 2011. kada je dogovorena izgradnja mosta.
Na ime dodatnih radova tom konzorcijumu je isplaćeno još novca. Taj projekat zajednički finansiraju Evropska unija, Pokrajina Vojvodina, te Grad Novi Sad.
S. P.
Foto: Jelena Ivanović, Bransilav Lučić, Arhiva Dnevnika