Najviše prigovora na odeću, obuću, belu tehniku...
Udruženje za zaštitu potrošača Vojvodine svakodnevno primi na desetine prijava. Prigovori kupaca se najčešće odnose na obuću, odeću, mobilne telefone, laptopove, belu tehniku,
nameštaj, automobile i delove za automobile. Mnogi potrošači nisu dovoljno informisani o svojim pravima, i o načinu kako da ih ostvare, pa se onda obrate za savet Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine.
– Ukoliko potrošač nije uspeo samostalno da ostvari svoja prava, onda ga mi kao udruženje posavetujemo o rešavanju prigovora na taj način što se obraćamo trgovcu, predočavamo mu njegove obaveze propisane zakonom i zahtevamo da postupi u skladu s njima – kaže pravna saradnica u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Jelena Mićunović.
Dešava se da potrošači pitanja postavljaju i pre nego što se obrate trgovcu zbog reklamacije. U tom slučaju Udruženje im daje pravni savet kako da to reše. Reklamaciju je potrebno uložiti trgovcu, a oni imaju obavezu da nesaobraznost otklone popravkom, zamenom, umanjenjem cene ili korisnik može da raskine ugovor.
Prodavac je dužan da bez odlaganja, a najkasnije u roku od osam dana od prijema reklamacije, pisanim ili elektronskim putem odgovori potrošaču na izjavljenu reklamaciju. Odgovor mora da sadrži odluku da li prihvata reklamaciju, izjašnjenje o zahtevu potrošača i konkretan predlog i rok za rešavanje reklamacije, koji ne može biti duži od 15 dana od dana podnošenja reklamacije, odnosno 30 dana za tehničku robu i nameštaj.
Međutim, dešava se i da trgovci odbijaju reklamacije koje se odnose na telefone i laptopove, pa se u tom slučaju angažuje sudski veštak za informacione tehnologije da bi pregledao sporne uređaje i video ima li osnova za reklamaciju.
– Ipak, najčešće prigovori budu rešeni vansudskim putem, a ukoliko na taj način ne rešimo osnovani prigovor potrošača, imamo i pravnog zastupnika koji ih zastupa u sudskim sporovima, a da bi se pokrenuo sudski postupak, potrebno je da postoje dokazi u korist potrošača – objašnjava Jelena Mićunović.
J. Radulović
Komunikacija preko veb portala
Udruženje za zaštitu potrošača Vojvodine interaktivno komunicira s potrošačima preko veb portala njnjnj.potrosac.info ili putem telefona, organizuje seminare, savetovanja i okrugle stolove. Osim toga, objavljuje „crne” i „bele” liste trgovaca i potrošača.