Despićeva komična opera kao kruna sezone
Drama Srpskog narodnog pozorišta ušla je u 2017. s prvim probama „Časa anatomije” po tekstovima Danila Kiša u režiji Andraša Urbana, a već za desetak dana počeće i rad
na drami Željka Jovanovića i Miloša Latinovića „Tri lica tuge”. Kako je za „Dnevnik” pojasnio v.d. upravnika SNP-a dr Zoran Đerić, u pitanju je projekat koji se realizuje u koprodukciji sa Bitef teatrom, a njegovu okosnicu čine priče tri žene različitih generacija čiju je životnu sudbinu obeležio Prvi svetski rat. Režija je poverena Filipu Markovinoviću, a u podeli su Sanja Mikitišin, Tanja Pijevac i Mia Simonović.
Premijera „Časa anatomije” je, podsetimo, planirana za drugi deo februara, dok bi drama „Tri lica tuge” prvi put bila izvedena 1. marta na Kamernoj sceni SNP-a, a potom 3. marta u Bitef teatru. Do kraja ove sezone u planu je, podsetimo, bila i realizacija komada „Šećer” Danice Nikolić Nikolić, ali je reditelj Nikola Zavišić u međuvremenu odustao od ovog projekta. To, međutim, ne znači da će Drama SNP-a ostati na pet premijere u sezoni 2016/17, s obzirom na to da će uskoro biti organizovana velika audiciju za uloge u mjuziklu Seada Lorbeka po Sterijinom komadu „Laža i paralaža”, koji će režirati Daniel Tavčioski.
Predstava je, kako najavljuje Đerić, osmišljena kao vizuelni spektakl sa dosta video-spotova, mnoštvom songova i prilično zahtevnom koreografijom, zbog čega će u predstavi učestvovati i ansambl Baleta SNP-a, dok će glumci morati da imaju i zavidne pevačke sposobnosti. Stoga će audicija biti otvorena, tako da postoji mogućnost da, pored članova Drame, koji će, podrazumeva se, imati prioritet, u projekat ipak uđe i neko „sa strane”, a tu se u prvom redu misli na studenate novosadske Akademije umetnosti. Nove predstave, inače, pripremaju i kućni reditelji Radoslav Milenković i Predrag Štrbac, ali će zbog finansijske situacije realizacija tih naslova najverovatnije ostati za početak sledeće sezone.
– Krenuli smo u ovoj godini veoma ambiciozno i u Operi, te se tako ovih dana ubrzano priprema Maskanjijeva „Kavalerija rustikana” – kaže Đerić. – Na temelju lane potpisanog sporazuma o saradnji, Narodno pozorište nam je dalo kostime i scenografiju za ovu predstavu, na našu veliku scenu „Kavaleriju...” postavlja mladi operski reditelj Aleksandar Nikolić, a premijerom, koja je zakazana za 28. januar, dirigovaće maestro Dejan Savić, v.d. upravnika NP.
Ubrzo posle premijere najpoznatijeg dela Pjetra Maskanjija, počeće i probe opere „Vladimir i Kosara” Stevana Divjakovića, koja će u prvo vreme biti izvođena koncertno, sa idejom da u perspektivi dobije i svoju scensku postavku. Baš kao u slučaju „Kneza Iva od Semberije” Isidora Bajića, koji je početkom prošle sezone takođe najpre premijerno izveden u koncertnoj verziji, a sada je u planu, kako najavljuje Đerić, i njegova klasična operska inscenacija, koju će režirati Nemanje Petronje, a dirigovaće maestro Aleksandar Kojić. Zamisao je pri tome da scenografija bude mobilna, kako bi sa ovom operom moglo da se gostuje i na otvorenom.
– Vrhunac sezone biće svakako praizvedba komične opere „Pop Ćira i pop Spira” akademika Dejana Despića, projekta koji se takođe realizuje u saradnji sa Narodnim pozorištem – najavljuje Đerić. – Ova opera je, naime, prvobitno trebalo da bude postavljena na sceni Narodnog pozorišta, ali je dogovoreno da je premijerno ipak izvedu solisti i orkestar SNP-a, s tim da će, naravno, odmah po praizvedbi, koju učekujemo u aprilu, gostovati u Beogradu, a već smo dobili poziv i da s ovim delom nastupimo na Internacionalnom festivalu savremene opere Armel u Segedinu.
M. Stajić
Balet priprema „Katarinu Izmajlovu”
Balet SNP-a uključiće se u obeležavanje stote godišnjice rođenja akademika Rudolfa Bručija izvođenjem njegovog baleta „Katarina Izmajlova” prema originalnoj koreografiji Dimitrija Parlić. Pored toga, ima još planova u ovoj umetničkoj jedinici, ali će od finansijske situacije u kući zavisiti da li će i u kojoj meri oni moći da se realizuju. Tako se, recimo, razmišlja o baletu za decu „Pinokiju”, kao i predstavi „Anima” po tajnom dnevniku Laze Kostića, za koju bi koreografiju, režiju i izbor muzike potpisao Krunoslav Simić.