Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Obavezni upravnici u svakoj zgradi

03.12.2016. 21:50 21:52
Piše:

Predlog Zakona o stanovanju i održavanju zgrada Ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture ponovo je aktuelan kao što se o njemu pričalo i krajem prošle godine kada je

 nacrt regulative  bio na javnoj raspravi, da bi početkom 2016. bio povučen. Sada se očekuje da bude usvojen do kraja ove godine i prema nagoveštajima počne da se primenjuje godinu dana kasnije. Za to vreme trebalo bi da se popišu sve zgrade: stambene, poslovne, one koje su javne namene i zgrade pod zaštitom države kao kulturno istorijski spomenici, radi formiranja jedinstvene baze svih zgrada u Srbiji, koju će voditi Agencija za privredne registre.

Nova regulativa donosi se dve i po decenije posle primene starog zakona, a u međuvremenu održavanje zgrada se razlikuje od kvarta do kvarta. Dosta je zapuštenih zgrada i dvorišta, a u nekima ni ne postoje skupštine stanara pa ni formalno odgovornih za uređenje i održavanje tog prostora.

Po predlogu novog zakona, svaka zgrada će morati da ima upravnika (umesto predsednika skupštine stanara), otvoren račun u banci i svaki vlasnik stana će mesečno izdvajati novac za održavanje zgrade. U suprotnom, zaprećene su kazne od 5.000 do 50.000 dinara,  dok će održavanje svih zgrada (unutar objekta, dvorište i izlaz na ulicu ) bez obzira na to koje su namene biti javni interes. Iznos od 50.000 dinara kazne može po predlogu zakona da plati i profesionalni upravnik ako radi bez licence  ili nije prijavljen. Dužnost upravnika je da pravi godišnje planove održavanja zgrada i da vodi računa o prioritetima investiranja. 



Novina je i to što će stanodavci biti u obavezi da daju podatke o zakupcima stanova i što će se plaćati porez za izdavanje.Upravnika mogu birati stanari između sebe, ali ako među njima ne bude dogovora, biće angažovan profesionalni upravnik iz registra Privredne komore Srbije, koja će organizovati obuku i davati licence za taj posao.

Stanari s četiri ili pet stanova neće morati da formiraju skupštinu stanara već će jedan od njih moći da bude upravnik. Usluga  upravnika koštaće u zavisnosti od dogovora stanara i upravnika.Poslovima  profesionalnog upravljanja zgradama  mogu se prema predlogu zakona baviti privredna društva ili preduzetici, koji imaju bar jednog  zaposlenog radnika na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom.



Ovo su najvažnije odredbe nove regulative o stanovanju, a koliko će ona biti primenjiva zavisi od prihoda stanara i sa time se slažu i u privatnom i javnom sektoru.Najveće preduzeće u Novom Sadu koje se bavi održavanjem stambenog i poslovnog prostora je  JKP “Stan”. Ono od ukupno 3,7 miliona kvadrata prostora u gradu, vodi računa o milion i po kvadratnih metara. – Naši majstori izlaze na teren u slučaju kvarova na infrastrukturi, radi popravke ili ugradnje liftova, osvetljenja….

Predlažemo  skupštinama  i radove na održavanju zgrade i planiramo zajedno sa stanarima da poprave uslove življenja, od uvođenja interfona, video nadzora, kapije pa do saniranja ravnih krovova, nadogradnje i skidanja gromobrana.  Ali sve je manje poslova zbog slabe platežne moći – naglašava porptarolka “Stana” Maja Ravić.



Prema njenim rečima, u preduzeću vlada uverenje da će Zakon o stanovanju biti pogodniji za poslovanje.- Procedura  zastupanja  skupština stanara biće organizovanija jer će sve zgrade morati da imju upravnike, a zakonom je predviđeno i da lice koje zastupa stanare ima licencu i da se usluge zastupništva naplaćuju prema nadoknadi koju odredi lokalna samouprava – navodi portparolka.



Ona kaže da “Stan” besplatno zastupa  skupštine stanara ukoliko kod njih imaju ugovore o održavanju instalacija  i čišćenju zgrade.Direktor  i vlasnik preduzeća “Hom unity ”, Ivan Kabić smatra da će regulativa dati rezultat tek kada na sastancima stanara bude prisutno više od tri  vlasnika stana.



- Dok se to ne dogodi zakon će biti mrtvo slovo na papiru, pa je potrebno energije i znanja da počne primena svih odredbi, jer je u Novom Sadu, a tako je i u drugim sredinama, dosta zapuštenih i starih zgrada. Međutim ukoliko stanari nemaju finansije da naprave parking, okreče fasadu, promenu kapiju, poprave krov, stave  nove oluke… šta vredi zakon – ističe Kabić.



Kaže da njegova firma  od skupština stanara dobija zahteve od uvođenja grajanja do legalizacije zgrada.

– U regulativi nije dovoljno razgraničeno šta su tekuća a šta investiciona ulaganja.Treba naznačiti i ko je nadzorni organ, ko treba  da kontroliše rad upravnika, pa očekujem da će posle usvajanja zakona biti potrebno doneti i  podzakonske akte - smatra Kabić.



Zorka Delić

 

Cena po mogućnostima i starosti zgrade



Svaka lokalna samouprava će po donošenju zakona biti obavezna da odrediti minimum sume za održavanje zgrade na njenom prodručju, a u skladu sa materijalnim prilikama stanovništva. Pretpostavlja se da će se napraviti skala u zavisnosti od strosti zgrade, jer svaka zgrada iziskuje svoje troškove u zavisnosti od toga kada je izgrađena.

 

Autor:
Pošaljite komentar