Jedinstvena cena nije ekonomski isplativa
Predstavnici samostalnih taksista Novog Sada, poznatih i kao sivi taksisti, pozvali su nadležne organe da s ulica uklone nelegalne prevoznike.
Povodom nove gradske odluke kojom se uređuje taksi prevoz, a koja propisuje i jedinstvenu cenu rada, rekli su da nije ekonomski isplativa.
– Govore da smo mnogo veći problem za grad od divljih taksista, da varamo građane visokom cenom prevoza, da smo divlji taksisti i da nas kao takve treba ukloniti s ulica grada – kaže jedan od samostalnih taksista s kojima smo razgovarali, čije je ime poznato redakciji. – Međutim, na području Novog Sada saobraćajna inspekcija izdala je rešenje za oko 1.900 prevoznika s TDŽ oznakom na tablicama, među kojima smo i mi, samostalni taksisti, i zakonom nam je dozvoljeno da sami na tržištu formiramo svoju cenu. Smatramo da nije u redu da pojedini vlasnici nekih taksi udruženja zapošljavaju nelegalne vozače na rentiranju vozila, a neki izdaju taksi table, pri čemu ne plaćaju nikakve poreske dažbine za to, niti izdaju priznanice ili račune.
U vezi s tim, naš sagovornik podsetio je na to da je kazna za onog ko zaposli vozača na rentiranju vozila bez taksi legitimacije od 100.000 do milion dinara, kao i da se, po njegovim rečima, radi o grubom kršenju zakona. Broj nelegalnih taksista se, kaže, povećava svake godine, te je on, u ime tridesetak samostalnih taksista koji rade na stajalištu kod Železničke stanice, pozivao nadležne organe da s ulica uklone nelegalne prevoznike i kazne udruženja koja to rade.
– Zbog nelojalne konkurencije, divljih i linijskih taksija i zbog smanjene zarade, imam poreski dug koji kao sivi taksista plaćam 25.000 mesečno dve godine – žali se još jedan samostalni taksista čije je ime poznato redakciji. – Tražili smo i od Grada da nam se vrati taksi stajalište na staroj stanici, u Potkovici. Na Železničkoj stanici, gde smo sad, ne vidimo se iza autobusa, izloženi smo udisanju gasova od autobusa po ceo dan, a i zbog divljih taksista ne možemo da radimo na dolaznim peronima. Zbog linijskih taksista ne možemo da vozimo nikoga van grada, a većina njih radi bez taksi oznake. Osim toga, puno je divljih taksista i u udruženjima, koji voze na ugovor, bez otvorene radnje, ne plaćaju poreze i nemaju ništa drugo što je potrebno. Mi samostalni smo drugima problem samo zbog toga što sami određujemo cenu, jer minimalna nije islativa.
Pošto se novom Odukom o taksi prevozu predviđa i jedinstvena cena usluge za sve taksiste, umesto dosadašnje mini-
malne, naši sagovornici saglasni su u tome da će ubrzo zajednički boriti protiv tog propisa jer, kažu, „zakon dozvoljava preduzetnicima koji se bave uslužnom delatnošću da sami formiraju cenu svoga rada”.
D. Ristić
„Sitans” zadovoljan odlukom
Strukovno udruženje „Sitans”, povodom usvojene Odluke o taksi prevozu u Novom Sadu, izrazilo je zadovoljstvo sadržinom tog akta, usaglašenošću sa Zakonom o prevozu putnika u drumskom saobraćaju i, kako piše u njihovom saopštenju, „najviše opredeljenjem gradske vlasti da se u tu oblast konačno uvede red, zaštite interesi zakonitih učesnika u taksi prevozu, obezbede bolji preduslovi za efikasniji rad GSP-a i zaštiti opšti javni interes pravičnijeg finansiranja javne potrošnje”. Posebnu zahvalnost na saradnji i odgovornosti za preuzete obaveze uputili su gradonačelniku Milošu Vučeviću, kao i članovima Radne grupe za poboljšanje taksi prevoza u gradu Novom Sadu i članovima Gradskog veća Aleksandru Kraviću, Vladimiru Stojkoviću i Milanu Đuriću.