Vaspitanje i obrazovanje po meri svakog deteta
Grupa za socijalnu inkluziju Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u
saradnji sa Kancelarijom UNICEF-a za Srbiju nedavno je za direktore predškolskih ustanova i prosvetne savetnike, u Kragujevcu organizovala stručni skup naslovljen „Predškolsko vaspitanje i obrazovanje po meri svakog deteta”.
Skup je otvorila rukovoditeljka Grupe za socijalnu inkluziju Gordana Cvetković, istakavši da veliki odziv govori o tome da je prepoznat značaj teme skupa.
Uz nizprimera iz prakse koje su izneli učesnici i razgovore na određene teme, na ovom skupu su doneti zaključci, koji bi trebalo da budu i deo uputstva za deolovanje svih uključenih u kontinuirano sprovođenje i konkretnu primenu inkluzivnog obrazovanja.
Zaključeno je da je od velike važnosti razvijati svest o tome do se dopre do svakog deteta i porodice i omogući im da se uključe i ostanu u sistemu obrazovanja; oslanjati se na primere dobre prakse, razvijati interresornu saradnju na lokalnim nivoiima; osposbljavati se za apliciranje i učešće u projektima. Potrebno je i raditi na obezbeđivanju prevoz dece sa udaljenih lokacija, zatim sprovoditi kontinuiranu medijski podržanu kampanju i timski te aktivnosti realizovati u lokalnoj zajednici. Neophodno je i da predškolske ustanove budu proaktivnije u mapiranju potreba i resursa ulokalnim zajadnocama; kao i da predškolske uprave moraju motivisati lokalne zajednice da finansirju realizaciju različitih kvalitetnih programa u kraćem trajanju a koji izlaze u susret potrebama dece i porodica.
U svemu tome ključno je razvijanje klime poverenja, partnerskih odnosa na relacijama porodica ̶ predškolska ustanova – osnovna škola, kao i razvijanje zajedničkog viđenja dobrobiti deteta koje podrazumeva podržavanje razvoja samopouzdanja, samostalnosti, uključenosti, učešća, napredovanja u učenju i razvoju.
Gordana Cvetković je zatvorila skup zaključcima da primeri dobre prakse, koji su iznet na skupu, šalju poruku da su aktivnosti iz Strategije razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. a tiču se inkluzivnog vaspitanja i obrazovanja, u praksi zaista ostvarive.
V. C.