Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

„Dunavski dijalozi” – mesto susretanja kultura

15.08.2015. 21:04 13:33
Piše:

Kraj leta i ove godine u likovnom životu Novog Sada obeležiće Međunarodni festival savremene umetnosti podunavskog makro regiona. Mozaička manifestacija nazvana

“Dunavski dijalozi”, koja se po četvrti put održava u Novom Sadu, istovremeno se realizuje u različitim galerijskim, muzejskim i alternativnim prostorima što čitav grad čini jedinstvenim umetničkim ambijentom.  Ove godine planirano je 17 pojedinačnih izložbi koje će biti priređene na 14 lokacija u užem centru Novog Sada i podgrađu Petrovaradinske tvrđave. Potvrđeno je učešće 75 umetnika i 15 teoretičara umetosti iz 13 zemalja podunavskog makro regiona koje čine Nemačka, Austrija, Slovačka, Mađarska, Hrvatska, Srbija, Rumunija, Bugarska, Ukrajina, Češka. Fokus ovogodišnjeg izdanja usmeren je na nekadašnje jugoslovenske republike,tako da će pored Srbije i Hrvatske koje su učestvovale i prethodnih godina u novom izdanju biti predstavljena i umetnička scena Bosne i Hercegovine, Slovenije i Crne Gore. “Dunavski dijalozi” se ove godine proširuju i na Apatin, koji se nalazi na sredini toka Dunava, gde je otvaranje izložbi na tri lokacije u gradu planirano za 28. avgust, dok programi u Novom Sadu počinju 7. i 8. septembra i traju do kraja meseca. - Festival savremene umetnosti podunavskih zemalja “Dunavski dijalozi” je 2012. godine kao pilot projekat pokrenula novosadska galerija “Bel Art” u saradnji sa “Erlin” galerijom iz Budimpešte - kaže Vesna Latinović, direktorka festivala. - U nultom izdanju u pretrovaradinskom podgrađu na levoj obali Dunava priređene su četiri izložbe u kojima su učestvovali po jedan mađarski i jedan srpski umetnik.  Naredne godine održan je  prvi zvaničan festival na kome je učestvovalo 80 umetnika iz 10 zemalja. Prošle godine, na Dunavskim dijalozima 2014. je bilo 90  umetnika, kuratora i kritičara iz regiona sa 18 izložbi.

Dunav nije shvaćen samo kao geografski pojam, nego i kao metafora i podstrek za dijalog kultura i prezentovanje aktuelnosti u umetosti ovog kulturološki bogatog i raznovrsnog evropskog regiona koji se proteže od srednjoevropskog miljea pa sve do obala Crnog mora.

- Ideja je da se kreativno iskoriste specifičnost Novog Sada i raznovrsnim programima poveže pešačka zona užeg centra grada kako bi se u toku trajanja festivala Novi Sad transformisao u  jedinstven i dinamičan umetnički ambijent - ukazuje direktorka festivala. - Svedoci smo da se u našem gradu razvija jedinstven festival savremene vizuelne umetnosti na kome se susreću, predstavljaju, razmenjuju umetničke ideje, umrežavaju i realizuju zajedničke projekte umetnici, kustosi, institucije  podunavskog regiona.

Prema koncepciji festivala umetnički direktor, likovni kritičar Sava Stepanov, poziva selektore da svojim izborom predstave matičnu zemlju i njenu aktuelnu vizuelnu scenu, a uz to priređuju se i izložbe u kojima učestvuju umetnici iz celog regiona,  ali i posebni umetnički programi, performansi, video projekcije, okrugli stolovi i radionice. 

Tema centralne izložbe koja će ove godine biti priređena u celokupnom prostoru galerije Poklon zbirke Rajka Mamuzića je “Umetost u doba (ne) emocionalnosti”, a radove za ovu postavku odabraće kustoski tim u kome su Hartvig Knak (Austrija), Vladimir Beskid (Slovačka) i Sava Stepanov (Srbija). Ovoj temi biće posvećen i simpozijum koji je redovni prateći deo manifestacije. - Temu “Umetnost u doba (ne)emocionalnosti” nametnula je atmosfera elektronski umreženog sveta, u kojem je čovek-pojedinac sve više uslovljen tehnološkim okružjem i integrisan u najrazličitije globalne situacije, a sve manje je posvećen samom sebi, sopstvenoj emocionalnosti - napominje Vesna Latinović. - Nezaustavljivo agresivna medijska kultura atakuje na našu personalnost, sve više potiskujući i smanjujući prostore intimnosti. Društvene mreže menjaju odnose među ljudima, pa nas besprekorno precizna elektronika svojim brojčanicima upozorava na dosegnuti broj „prijatelja“ koji su nam se pridružili svojim statusima: prijatelj više nije neko blizak, neko s kim smo u neposrednom kontaktu, s kim ćemo direktno razgovarati i ko će nas razumeti i s kim ćemo ostvariti emocionalni odnos, nego se takvima danas imenuju neki nama nepoznati i najčešće veoma udaljeni ljudi. Umesto stvarnih emocija – nudi nam se virtuelna komunikacija, svojevrsni surogat stvarnih ljudskih odnosa… Po rečima naše sagovornice, u vremenu kada slika/slikarstvo više nije dominantni vizuelni jezik; kada je zavladala vizuelnost zasnovana na tehnološkim slikama, kada je umetnička vizuelna jedinica pođednako proizvod čoveka i tehnologije, pojam emocionalnosti koja je dugo bila u središtu umetnikovog izraza, danas se itekako menja i problematizuje. Otvoreni su novi prostori umetnikovog delanja i stvaranja.  Sve to donosi nove i drugačije umetničke situacije, rezultate i poruke. Zbog toga organizatori festivala temu smatraju odista provokativnom, uvereni da je u aktuelnom trenutku ona pođednako primenljiva u umetničkim zbivanjima u zemljama proširenog podunavskog regiona.

Nina Popov

 

Proširena saradnja

Zanimljivi deo programa „Dunavskih dijaloga“, naslovljen „Cooperation edžtended“, uveden je prošle godine izložbama „235 km, 100 godina“ kada su se austrijski umetnici predstavili na postavci priređenoj u Savremenoj galeriji u Zrenjaninu, a zatim je nekoliko srpskih umetnika izlagalo u austrijskim gradovima Badenu i Modlingu. Radi se zapravo o nastavku umetničkih susreta ostvarenih u prethodnom izdanju. Tako će u okviru „Dunavskih dijaloga 2015“ krajem godine biti priređene izložbe slovačkih umetnika u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine u Novom Sadu i srpskih umetnika u Kunsthaleu u Košicama, Slovačka.

Piše:
Pošaljite komentar