Vozači s više od 0,2 promila alkohola ostaju bez kola
Izmene Zakona o bezbednosti u saobraćaju uvešće ograničenje snage motora za mlade vozače, a granica dopuštenog nivoa alkohola u krvi vozača biće 0,2 promila,
umesto dosadašnjih 0,3 promila. Te promene najavio je ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović.
– Izmene Zakona o bezbednosti uvešće ograničenje snage motora za mlade vozače do 80 kilovata (107 konjskih snaga) – istakao je ministar unutrašnjih poslova. – Tim promenama ćemo uvesti i mogućnost oduzimanja vozila vozačima s više od dva promila alkohola, a opšti nivo ćemo s 0,3 promila spustiti na 0,2.
Stefanović je saopštio da će biti uvedene i nove mogućnosti oduzimanja vozačke dozvole, a izmene Zakona su uslovljene „svim onim strašnim stvarima koje su se dešavale s mladim vozačima u prethodnom periodu”, objasnio je on i dodao:
– Predlog novog zakona o bezbednosti u saobraćaju će za dve nedelje biti potpuno završen i posle toga će ući u skupštinsku proceduru. On predviđa, između ostalog, oduzimanje kola onima koji budu zatečeni u vožnji s više od dva promila alkohola u krvi – istako je ministar policije.
Po svoj prilici, zakon će ostaviti mogućnost da bez automobila ostanu i oni koji odbiju kontrolu na alkohol ili psihoaktivne supstance, ali i vozači za nasilničku vožnju bez dozvole.
U vezi s tim, toksikolozi objašnjavaju da čovek koji ima 90 kilograma može posle četiri čašice žestokog alkoholnog pića preći granicu od dva promila alkohola u krvi. Podsetimo, važeći Zakon za taj prekršaj predviđa kaznene poene, novčanu kaznu i oduzimanje dozvole.
Ukoliko poslanici usvoje izmene Zakona, bahati vozači koji su pijani seli za upravljač uskoro će se suočiti s mogućnošću da ostanu bez svog automobila.
Međutim, nova pravila, po reakcijama nekih medija i građana, mogla bi zadati dodatne nevolje, na primer, rentakar kompanijama i onima koji su nekom drugom dali ovlašćenje da vozi njihova kola. Takvi automobili mogli bi biti oduzeti ako policija uhvati vozača koji je napravio neki od pomenutih prekršaja, bez obzira na to što on nije vlasnik automobila već upravlja vozilom s ovlašćenjem.
Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić navodi da je u saobraćajnim nesrećama 2001. poginulo godine 1.270 osoba, a povređeno oko 20.000. On napominje da je u Srbiji sada na snazi Zakon iz 2009. godine, a pre njega važio je onaj iz davne 1984.
– Zbog primene tog zakona iz 2009., koji smo najavljivali polako i dizali tenziju, došli smo 2010. godine na 660 poginulih, na oko 12.000 povređenih, znači gotovo upola, kao i na oko 40.000 saobraćajnih nezgoda, odnosno oko trećinu manje. Taj dobitak se meri i u velikim parama koje država plaća – istakao je taj saobraćajni stručnjak. – Svaki nastradali u saobraćaju, državu, odnosno građane Srbije, staje oko pola miliona evra.
Novine u predloženom zakonu o saobraćaju trebalo bi da se primenjuju od 1. juna.
M. Vujačić