Najviše pritužbi na neispravne mobilne telefone
Novi zakon o zaštiti potrošača, koji se primenjuje od septembra prošle godine, a uveo je kraće rokove rešavanja reklamacija, mogućnost izbora zamene ili popravke kupljenog proizvoda,
kao i veća ovlašćenja Tržišne inspekcije, za nepuna četiri meseca doneo je odlične rezultate, saznali smo u Nacionalnom udruženju za zaštitu potrošača. Po rečima pravnog savetnika tog udruženja Mladena Alfirovića, od početka primene zakona 8.600 prigovora potrošača rešeno je uspešno i u veoma kratkom roku, a tome je doprinela i dobra informisanost kupaca koji, kako on ističe, sada znaju koja su njihova prava i kako da ih ostvare.
Naš sagovornik kaže da se Novosađani najviše žale na telekomunikacione usluge, gde prednjače mobilni operateri.
– Trenutno se potrošači najviše žale na neispravne mobilne telefone i tablet-računare kupljene kod mobilnih operatera, a manji deo pritužbi odnosi se na visinu računa – tvrdi Alfirović. – Nadamo se da će se i te vrste žalbi brže rešavati jer smo u razgovorima s operaterima saznali da su u postupku formiranja stručnih tela i komisija za žalbe. Ranijih godina kupci su se najviše žalili na odbijene opravdane reklamacije koje se tiču odeće i obuće i sada vidimo da se taj trend menja.
I novosadski prodavci odlučniji su u poštovanju novog zakona. Kako smo saznali od jedne trgovkinje iz popularnog butika u centru grada, reklamacije potrošača su uvažavali i ranije, ali im sada posvećuju posebnu pažnju.
– Novosađani sve manje kupuju pa nam nije u interesu da izgubimo mušteriju – kaže naša sagovornica. – Ranije smo uvažavali reklamacije, ali smo se trudili da proizvod pošaljemo na popravku. Sada nastojimo da ispunimo svaki zahtev kupca, pa ukoliko ne želi popravku, mi proizvod zamenimo ili vratimo novac.
Kako Alfirović ističe, zaštita potrošača sada je na visokom nivou, ali je još uvek daleko od idealne. Po njegovim rečima, nedostaju komisije koje bi se bavile žalbama potrošača u vezi s komunalnim uslugama.
– Još uvek ima žalbi na komunalne usluge, a koje se tiču isporuke i plaćanja toplotne energije, gasa, struje – kaže naš sagovornik. – Iako je doneta uredba da svi pređu na plaćanje grejanja po utrošku, to još uvek nije urađeno. Oni koji plaćaju grejanje na taj način žale se na enormno velike račune. Tu bi oblast trebalo uskoro regulisati.
Kupovna moć Novosađana je, po Alfirovićevim rečima, u padu, i taj trend se, kako ističe, neće uskoro promeniti. On naglašava da je prosečna potrošačka korpa skuplja od one koju prikazuju statistike, a jedan od razloga je i taj što kupci pritisnuti nemaštinom sve češće robu nabavljaju na sivom tržištu, buvljacima i pijacama, pa nema evidencije o tome koliko se novca tu troši.
N. Radman