NOVA MLADOST AUTO LEGENDE Fića će uvek biti naš simbol
Popularnost starih automobila – oldtajmera u poslednjih dvadesetak godina postaje sve veća, a defilei i okupljanja starih četvorotočkaša organizuju se praktično svakog meseca širom Srbije.
“Mercedesi”, “pežoi”, “renoi”, “beemveovi”, “folksvageni”, “opeli”, “fordovi” stari i po 7-8 decenija često se mogu videti u kolonama oldtajmera, a sve su popularniji u reklamama i spotovima. Kada su automobili domaće proizvodnje u pitanju, u godine za oldtajmere su već pristigli stariji modeli “stojadina” i “fiće”, dok se “jugići” i dalje vode kao “moderna” vozila.
I dok “stojadini” nešto “stidljivije” ulaze u svet ostarelih automobila, “fiće” su već uveliko postale hit na tržištu oldtajmera. Osnivaju se klubovi ljubitelja ovog čuvenog modela širom stare Jugoslavije ali i Evrope, a u septembru prošle godine na jednom festivalu u Sloveniji, postavljen je i Ginisov rekord sa preko 1200 “fića” okupljenih na jednom mestu.
Kao dugogodišnji trgovac auto-delovima za “Zastavine” automobile, Ljubo Glavašević iz Krčedina, u starim “fićama” je video priliku i za hobi i za biznis, te je u njegovom dvorištu trenutno parkirano pet primeraka različitih generacija.
- “Fića” je pravi simbol stare “Jugoslavije” i svi ih vole. U nekom momentu sam počeo da ih kupujem, sređujem i prodajem… Za dobro sređenu “fiću” uvek ima kupaca i to ne samo kod nas ili na prostoru bivše Jugoslavije, već su dosta popularni i po Evropi. Dva sam prodao u Švajcarskoj, jedan je otišao u Norvešku, a jedan je čak stigao do Australije. Doduše, uglavnom su ih kupovali naši ljudi koji žive tamo – priča Ljubo Glavašević.
Prema njegovim rečima kompletno sređivanje “fiće” sa originalnim delovima, uključujući i rad majstora, u ovom trenutku košta oko tri do četiri hiljade evra, u zavisnosti od stanja u kojem se nalazi, dok se sređeni primerci u inostranstvu prodaju za oko 7-8 hiljada evra.
Ljubo kaže da je “fiće” sve teže nabaviti i da je dva komada stara preko 40 godina, u solidnom stanju, nedavno kupio u okolini Ivanjice.
- Moj oglas da otkupljujem i prodajem “fiće” stalno stoji i povremeno mi se javljaju i nude. Ponekad su to dobri primerci, koji se i dalje voze, a često su to “fiće” koje godinama sad već i decenijama propadaju negde po dvorištima i nisu više za sređivanje – objašnjava Ljubo.
- Pravo sređivanje traje barem 2-3 meseca intenzivnog rada i podrazumeva kompletno rasklapanje, peskarenje cele šasije, zatim limarske radove koji su uglavnom potrebni, mehaničarski radovi, sređivanje enterijera, oznaka na automobilu i drugih sitnica i kada se to sve sabere i uradi kako treba, ne može da bude jeftino – kaže Ljubo.
Belog fiću, starog 37 godina, Ljubo je registrovao i često je vozi.
- Išao sa njom i na neke skupove oldtajmera, a nekad je provozam kroz selo iz čistog zadovoljstva. Puno ljudi i sada sa njima pređe i po hiljadu kilometara, pogotovo kada se ide na skupove tako da nije čudo da one kod nas i dan danas imaju legendarni status – priča Ljubo.
Tekst i foto: Niko Perković