Jivu, kineski grad koji ukrašava čitav svet
Skoro sve jelke i drugi novogodišnji proizvodi dolaze iz samo jednog kineskog grada, javlja Radio televizija Srbije.
Nova godina se približava, a to znači praznik za sve osim za grad Jivu u istočnoj kineskoj provinciji Džeđijang.
U ovom veleprodajnom centru, više od 400 trgovaca specijalizovanih za trgovinu novogodišnjim proizvodima zauzeto je organizovanjem tona narudžbina kojima su zatrpani iz celog sveta.
Uzmite za primer kapu Deda Mraza. Ovde postoji više od 500 različitih vrsta, a vlasnica tezge kaže da ih uglavnom proda u Evropi, Rusiji i Jugoistočnoj Aziji.
„Ako uporedim sa nekim ranijim vremenima, količina narudžbina je porasla, ali profit je opao zbog rasta cena sirovine i radne snage“, navodi Čen Sijaofang, trgovkinja u međunarodnoj veleprodajnoj pijaci u Jivuu.
Li Minjing prodaje novogodišnje jelke već 17 godina. Sada na pijaci ima dve tezge. Hvali se da joj pristiže sve više narudžbina otkako je počela da prodaje nove proizvode.
„Broj kupaca je porastao za 30 odsto, privukli su ih novi proizvodi. Ranije su kupci bili uglavnom Rusi, a sada imamo i iz Evrope, Amerike i celog sveta“, objašnjava Li.
Među stanovnicima Latinske Amerike najpopularnije su jelke sa veštačkim snegom. Kupci su već počeli da naručuju za sledeću Novu godinu, iako ni ovogodišnja sezona još nije okončana.
„Imamo istraživački i razvojni tim od desetak članova. Istražuju i nadograđuju naše proizvode na osnovu nalaza. Lampioni sada menjaju boju u ritmu muzike i dodali smo blutut. Naš učinak u ovoj godini je bio 10 odsto veći nego prethodne“, ističe direktor fabrike u Jivuu, Dženg Fuhai.
Proizvođači novogodišnjih proizvoda unapredili su izgled proizvoda, ali i materijale. Prave ekološke ukrase napravljene od drveta, tkanine, gvožđa, i koriste boje napravljene po standardima Evropske unije i Japana.
„Drveni proizvodi su omiljeni u Evropi i Americi. Ne što su samo ekološki, već su i jeftini. Zato su mnogi naši proizvodi prihvaćeni“, kaže Jang Jibin, direktor fabrike novogodišnjih proizvoda u Dungjangu.
Ipak, cene rastu. Ranije je plastična jelka koštala nekoliko desetina juana, ali su novi materijali podigli cene od 100 do 300 juana. Skočile su i cene lampiona.
„Dobri i inovativni proizvodi imaju više cene, ali su i dalje prihvatljivi među stranim kupcima jer oni nemaju proizvodne lance“, navodi Cai Ćinlijang, generalni sekretar Udruženja proizvođača u Jivuu.
U gradu Jivuu je stvoren čitav lanac - od proizvodnje i pakovanja novogodišnjih proizvoda do marketinga i prodaje. Samo u ovom gradu postoji više od 500 fabrika koje prave jelke, ukrase, srme, lampione. Oko 80 odsto svih novogodišnjih proizvoda na svetu izveze se odavde, zbog čega je Jivu zaradio nadimak „svetskog proizvođača novogodišnjih proizvoda“.