Deca više veruju vlogerima nego poznatim ličnostima
Na „Jutjubu“ se poslednjih meseci pojavio ogroman broj takozvanih „mukbang“ video-klipova u kojima poznate i manje znane ličnosti sa ove mreže jedu najčešće brzu hranu i punih usta je komentarišu, ćaskajući i o raznim drugim temama.
Zvezde „Instagrama“ koje imaju milione pratilaca takođe se slikaju s različitim „grickalicama“ u marketinške svrhe.
Ovi svojevrsni „eating show“ video-klipovi i slike na Instagramu imaju, kako piše Sajns Dejli, a prenosi RTS, ogroman broj pregleda i „lajkova“, a populaciju koja ih prati čine uglavnom deca i mladi. Pored činjenice da je veliki deo planete gladan, a drugi snima prejedanje i postavlja ga pred višemilionski auditorijum, postavlja se i pitanje – kako ovakvi videi i fotografije utiču na ishranu dece?
Tom temom pozabavila se Ana Kouts, doktorand iz istraživačke grupe za apetit i gojaznost na Univerzitetu u Liverpulu. Ona je sprovela istraživanje o efektima reklamiranja raznih zdravih i nezdravih grickalica na društvenim mrežama, koncentrišući se na stranice poznatih vlogera na Instagramu.
Prema nedavnom izveštaju „Ofkoma“, britanskog regulatornog tela u oblasti komunikacija, deca u toj zemlji pristupaju društvenim mrežama više nego ikada ranije. Približno 93 procenta dece stare od osam do jedanaest godina koristi internet, 77 procenata koristi Jutjub, a 18 posto ima nalog na društvenim mrežama. Kod dece uzrasta od 12 do 15 godina, 99 procenata aktivno koristi internet, i to 89 posto Jutjub, a 69 procenata ima nalog na društvenim mrežama. Obe grupe gledaju vlogere na Jutjubu.
U istraživanju Ane Kouts s Univerziteta u Liverpulu, navodi Sajens Dejli, učestvovalo je 176 dece stare između 9 i 11 godina. Ona su nasumično podeljena u tri grupe, a prikazane su im u tu svrhu kreirane, ali realistične Instagram stranice popularnih vlogera koji imaju milione pratilaca. Jednoj grupi su prikazane slike vlogera sa nezdravim grickalicama, drugoj grupi su pokazane slike vlogera sa zdravim proizvodima, a trećoj grupi – slike vlogera sa proizvodima koji nisu vezani za hranu.
U poređenju s decom koja su gledala slike nevezane za hranu, deca koja su gledala slike svojih zvezda s nezdravim grickalicama konzumirala su 32 procenta više kilokalorija nezdrave hrane i 26 posto više kilokalorija ukupno. Nije bilo značajne razlike u unosu kilokalorija kod dece koja su gledala profil sa slikama sa zdravom hranom i one koja su videla fotografije nevezane za hranu.
U svojoj studiji Ana Kouts kaže: „Ovi nalazi ukazuju na to da reklamiranje nezdrave hrane putem Instagram stranica poznatih vlogera, povećava potrebu dece za trenutnim unosom nezdrave hrane. Rezultati su podržani podacima raznih poznatih ličnosti koji potvrđuju da reklamiranje nezdrave hrane utiče na razvijanje nezdravih prehrambenih navika kod dece, dok promovisanje zdrave hrane ima malo ili nimalo uticaja na to da se deca opredele za zdrave namirnice.“
Ona navodi da deca više veruju vlogerima nego ostalim poznatim ličnostima, da su neophodna stroža ograničenja kada je reč o marketingu na internetu koji je povezan s nezdravom hranom, kao i to da vlogerima ne bi trebalo dozvoliti da je promovišu, jer je populacija kojoj se obraćaju vrlo osetljiva i povodljiva.
RTS