Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Folksvagenova buba stigla do kraja puta

09.07.2019. 12:26 12:28
Piše:
Foto: pixabay.com

FRANKFURT: Nemački Folksvagen ove nedelje obustavlja proizvodnju poslednje verzije čuvenog modela "bube" (beetle) u svojoj fabrici u gradu Puebla u Meksiku.

To će označiti kraj puta za vozilo koje je bilo simbol mnogih stvari tokom svoje 80-godišnje istorije, tačnije od 1938. godine kada je prva "buba" sišla sa proizvodne linije, piše agencija AP.



Taj automobil bio je deo najmračnijeg perioda Nemačke i nikada ostvarenog nacističkog projekta. Bio je simbol posleratne ekonomske renesanse i rastućeg prosperiteta srednje klase, ali i primer globalizacije, jer je prodavan svuda, postavši prepoznatljiv u celom svetu. 



Takođe je postao simbol kontrakulture šezdesetih godina prošlog veka u Sjedinjenim Državama.



Ali povrh svega, "buba" ostaje orijentir u istoriji dizajna, prepoznatljiv kao i flaša od Koka-kole.



Originalni dizajn - zaobljena forma sa sedištima za četvoro ili petoro, skoro vertikalno vetrobransko staklo i motor sa vazdušnim hlađenjem montiran pozadi - osmislio je austrijski inženjer Ferdinand Porše, koji je angažovan da realizuje projekat nemačkog diktatora Adolfa Hitlera i napravi "narodni automobil" po uzoru na "ford model t" u Americi.



Imao je sličnosti sa automobilom "tatra T97", napravljenim u Čehoslovačkoj 1937. godine, i sa skicama mađarskog inženjera Bele Barenija objavljenim 1934. godine.



Masovna proizvodnja "bube", koja u to vreme nosi službeni naziv "KdF-vagen", otkazana je zbog Drugog svetskog rata, a umesto toga se u velikoj novoj fabrici istočno od Hanovera počelo sa proizvodnjom vojnih vozila, koristeći prisilne radnike iz cele Evrope koji su radili pod mizernim uslovima.



Ipak, 1949. godine, Folksvagen ponovo postaje proizvođač civilnih automobila pod nadzorom britanskih okupacionih snaga, a VW-ova fabrika je preneta u vlasništvo nemačke vlade i pokrajine Donja Saksonija, koja je i danas delimično vlasnik kompanije.



Do 1955. godine proizvedena je milionita "buba" u Volfsburgu, a najvažnije strano tržište za ovaj model postale su SAD, gde je 1968. godine prodato 563.522 primeraka, odnosno 40 odsto godišnje proizvodnje.



Proizvodnja u Volfsburgu okončana je 1978. godine sa dolaskom novih modela, poput "golfa". Ali "buba" nije nestala, pošto je njena proizvodnja u Meksiku trajala od 1967. do 2003. godine, što je duži period od onoga koliko se proizvodila u Nemačkoj.



"Nova buba", modernizovana verzija u retro stilu, napravljena na platformi "golfa", stigla je na tržište 1998. godine pod nadzorom direktora VW-A Ferdinanda Piha, unuka Ferdinanda Poršea.



Poslednji primerak iz završne serije od 5.961 automobila završiće u muzeju posle ceremonije u Puebli 10. jula, kada će biti obeležen kraj proizvodnje.

Piše:
Pošaljite komentar