Filmsko zavirivanje u TUĐE ŽIVOTE: Iza kulisa biografija poznatih
Istorija se može tumačiti na različite načine kroz mnogobrojne forme, kako kroz knjige, muziku, slikarstvo tako i kroz filmska ostvarenja.
Istorijske ličnosti i njihove zanimljive životne priče oduvek su fascinirale filmske režisere koji su ih zauvek zabeležili, stvarajući svedočanstva jednog perioda ili barem njegove interpretacije. Jedan od takvih jeste i srpski biografsko-dramski film koji je osvojio srca svih gledalaca i koji oslikava život čuvenog Tome Zdravkovića.
Priča o životu ovog, ne samo izvrsnog pevača, već i velikog boema, predstavljena je u filmu „Toma“. Njegova biografija prikazana je kroz dve vremenske linije, jedna koja se tiče 1991. godine i njegovog odnosa sa doktorom koji započinje Tomino lečenje, te kako se to poznanstvo pretvara u prijateljstvo, i druge koja prati njegov život od detinjstva do putanje ka popularnosti i dna života. Pored toga, predstavljene su i njegove ljubavi koje su ga nadahnule i inspirisale prilikom komponovanja i stvaranja najvećih hitova, ali i odnos sa drugim umetnicima koji su stvarali u periodu bivše Jugoslavije. Pored Tome, tu su i životi popularnih umetnika tog vremena od Zorana Radmilovića i Tozovca pa sve do Mike Antića. Za nepuna tri meseca film je pogledalo preko milion ljudi čime je oboren bioskopski rekord, te je postao najgledaniji film u novijoj srpskoj istoriji. Producentskoj i autorskoj ekipi je, tim povodom, uručena plaketa Jugoslovenske kinoteke, a arhivu ove institucije predata je kopija filma „Toma“.
Još jedna priča o velikom muzičaru, ali i glumcu, dospela je na velike ekrane i pritom obradovala publiku širom sveta. U pitanju je prošlogodišnji film „Elvis“ koji prati život jedne od najvećih muzičkih ikona svih vremena Elvisa Prislija. Pored toga što prikazuje njegov život i karijeru kao pop i filmske zvezde, osvrće se i na Elvisov komplikovani odnos sa menadžerom, Tomom Parkerom. „Elvis“ je drugi biografski film sa najvećom zaradom u istoriji, od preko 250 miliona dolara, odmah iza filma „Boemska rapsodija“, koji je ispričao životnu priču Fredija Merkjurija, frontmena rok grupe „Kvin“. Elvisa u filmu igra Ostin Batler, koji je za svoje tumačenje uloge dobio intenzivnu količinu pohvala. Batlerova posvećenost ulozi ogleda se u njegovoj pripremi za istu, koja je podrazumevala vokalne treninge, rad na akcentima i farbanje svoje prepoznatljive plave kose, kako bi upečatljivo odražavala Elvisovu sopstvenu farbanu prirodno plavu kosu u crnu. Postigavši veliku popularnost, film je podstakao gledaoce i na razmišljanje. Mnogi su se zapitali koliko istine zapravo ima u prikazanim događajima. Na internetu su se pojavili i članci koji analiziraju i otkrivaju verodostojnost prikazanih događaja kao što je, na primer, pitanje da li je bivši predsednik Amerike Džon Ficdžerald Kenedi ubijen dok je Elvis snimao specijal za povratak iz '68.
U narednom periodu očekuje se nekoliko biografskih filmova. Jedan od njih jeste i film čiji je fokus na prelepoj, a u isto vreme i tragičnoj priči o životu jedne od najznačajnijih operskih pevačica, Marije Kalas, koju će tumačiti Anđelina Džoli. Režiser filma „Marija“, Pablo Larain, tom prilikom je rekao: „Neverovatno sam uzbuđen što počinjem produkciju filma „Marija“, za koji se nadam da će doneti izuzetan život i rad Marije Kalas publici širom sveta, zahvaljujući veličanstvenom scenariju Stivena Najta, radu cele ekipe, a posebno Anđelininom brilijantnom radu i izvanrednoj pripremi“. Pored Marije i život Boba Marlija ponovo će se naći na velikim ekranima od naredne godine. Film „Bob Marli: Jedna ljubav“ slavi život i muziku ikone koja je inspirisala generacije svojom porukom ljubavi i jedinstva. Po prvi put će se, na velikom ekranu, otkriti Marlijeva moćna priča o prevazilaženju nevolja i putovanju iza njegove revolucionarne muzike.
I omiljena plavuša dobila je svoj film u 2022. godini. Život čuvene glumice, po rođenju Norma Džin Mortenson, svima poznate kao Merilin Monro, predstavljen je u američkoj psihološkoj drami pod nazivom „Plavuša“. Režiser ovog ostvarenja jeste Endru Dominik dok je člana produkcijske ekipe činio i glumac Bred Pit. Film je zamišljeni prikaz samog života i karijere ove nezaboravne legende, koju tumači Ana de Armas. Rađen je po romanu spisateljice Džojs Kerol Outs koja je izmaštala jednu tešku sudbinsku priču o jednoj od najvećih zvezdi 20. veka. S obzirom na to da se o Merlinki već svašta zna, ostavljeno je puno prostora za različita tumačenja i autorske nadogradnje. Merlinka prestaje da bude obična osoba, a postaje mit, kao i simbol drugih žena, uspešnih i onih manje uspešnih ili pak potpuno nepoznatih. Ovaj film nije dobio pozitivne kritike kada su u pitanju sami kritičari. S obzirom na to da poseduje veliku količinu nasilja koju su muškarci vršili nad Merilin Monro. Oni navode da je, iako je ona glumica neviđenog talenta, režisera je više zanimalo njeno telo nego njene misli. Kako se piše u „Njujork tajmsu“, u filmu, nakon kratkog uvoda koji predstavlja Merilin na vrhuncu slave, film se vraća na tužnu i usamljenu devojčicu Normu Džin i njenu zastrašujuću, mentalno nestabilnu samohranu majku. Priča se kasnije odvija do momenta kada Merlinka ulazi u filmsku industriju gde je seksualno zlostavljana. U vezi sa time, smatra se da ovom portretu nedostaje sve ostalo, a to su Monroina ličnost, unutrašnji život, njena inteligencija, duhovitost, pamet, upornost, njeno poznavanje politike, trud koji je uložila kao glumica i prava dubina njenih profesionalnih ambicija.
Ivana Japundža