Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Teatar mora da postavlja pitanja...

10.09.2016. 18:56 09:06
Piše:

Drama Srpskog narodnog pozorišta otvoriće novu sezonu 24. septembra na sceni „Jovan Đorđević”novosadskom premijerom „Koštane”. Podsetimo, reč je o koprodukciji SNP-a,

 Centra za kulturu iz Tivta i Studentskog kulturnog centra Novi Sad, a kultno delo Borislava Stankovića u adaptaciji i režiji Kokana Mladenovića sa Eminom Elor u naslovnoj ulozi, te Nebojšom Dugalićem i Emirom Hayihafizbegovićem kao Mitketom i Hayi Tomom, prva je u avgusta videla publika u Tivtu na festivalu „Purgatorije” i u okviru Budva grad teatra.

– Zbog produkcije u kojoj su glumci iz tri države – Srbije, BiH i Crne Gore – u toku ove sezone su planirana tzv. blok izvođenja „Koštane” u Novom Sadu, a prvo je 24. septembra. Za sada stoji da su reprize 14. i 15. novembra, zatim 9, 10. i 11. februara 2017, te 21. i 22 aprila – objašnjava za „Dnevnik” direktor Drame SNP Aleksandar Gajin.



Tri dana nakon “Koštane”, 27. septembra, na Kamernoj sceni biće premijerno izvedena drama Mie Knežević “Požar. Launy/Kontrast ili tamo gde smo ostali”, u čijem je fokusu stradanje 14 mladih ljudi u dve ogromne tragedije koje su pogodile Novi Sad u razmaku od svega nekoliko godina   ...

– Pored toga što je ova drama pre svega teatarski čin, ona je istovremeno i čin društvene odgovornosti. Uz tu mladu ekipu: mladu rediteljku, mladog dramaturga, mlade glumce... odlučili smo da pažnju vratimo na događaje koji su duboko potresli Novi Sad, a koje, čini se, društvo polako zaboravlja, pa naša deca ponovo izlaze u nebezbedne barove i diskoteke. Nije nam ideja da se bavimo krivicom i krivcima, jer nismo ni istražitelji ni tužioci ni sud, već da postavimo pitanja jezikom pozorišta. Jer, mislim da pozorište i treba da angažovano upire prstom u društvene probleme, a ne da bude svedeno na ustanovu koja je tu samo da bi zabavljala narod. Nemam, naravno, iluzije da teatar i umetnost uopšte mogu da menjaju svet, ali je istorija pokazala da itekako mogu da potaknu na razmišljanje i društveni dijalog...



Tekst “Požara” nastajao je tokom rada na predstavi, na temelju hiljada stranica sudskih spisa, veštačenja, svedočenja preživelih, razgovora sa roditeljima žrtava...

– Na kraju procesa Mia je čak morala da se odrekne nekih priča, scena, koje su možda bile relevantne za dinamiku događaja, ali predstava ipak nije policijska rekonstrukcija događaja, već je njen cilj da snagom poruke nadraste realistični prosede i postane nezavistan umetnički čin. Imali smo širu kontrolnu probu pred kraj prošle sezone, u kojoj smo ukazali i na uočene mane, ali priznajem da sam izuzetno zadovoljan postignutim. To će biti veoma, veoma potresna predstava, jer ma koliko mi iskustvo u ovom poslu davalo mogućnost da se distanciram i izvođenje nekog komada posmatram strogo profesionalno, dok sam gledao rad tih mladih ljudi itekako sam osećao knedlu u grlu i grč u stomaku...



U nastavku sezone, do kraja godine Drama priprema još dva nova dela: s prvim danima oktobra počinju probe “Večitog mladoženje” Jakova Ignjatovića, a potom bi Kišov “Čas anatomije” na scenu SNP-a trebalo da postavi Andraš Urban...

– Inscenaciju “Večitog mladoženje”, jednog od relevantnih romana srpske književnosti, režiraće Darijan Mihajlović. Time nastavljamo sa preispitivanjem klasike kroz traganje za njihovom korenspondencijom sa današnjim vremenom, kao što smo uradili sa Šekspirovim “Hamletom”, romanom “Na Drini ćuprija” Ive Andrića ili Stankovićevom “Koštanom”. Stoga sam ubeđen da će ova ansambl predstava biti veoma zanimljiva, tim pre jer je Mihajlović veoma maštovit reditelj koji je trenutno prilično angažovan u Nemačkoj, pa pretpostavljam da će deo i tamošnje aktuelne estetike biti prenet na scenu Srpskog narodnog pozorišta.



Govoreći, pak, o “Času anatomije”, Gajin napominje da Danilo Kiš nikada nije igran u SNP-u, baš kao što ni Urban u njemu nikada do sada nije režirao, iako je reč o jednom od najnagrađivanijih i najcenjenijih reditelja srednje generacije, pri tome i novosadskom studentu... 

– Početkom devedesetih, u vreme dok je upravnik Srpskog narodnog pozorišta bio Ljubiša Ristić, počele su probe “Mansarde” u režiji Nade Kokotović, ali je onda Ristić smenjen i predstava nije izvedena. Ni pre ni posle toga Danila Kiša nije bilo na sceni SNP-a, iako o značaju njegovog dela nema smisla govoriti – uostalom, bio je u najužem krugu kandidat za Nobelovu nagradu za književnost a Salman Ruždi ga je uvrstio među 10 najvećih svetskih pisaca druge polovine XX veka. Istovremeno, mislim da je i izbor “Časa anatomija” sasvim opravdan, jer ga mnogi svrstavaju među najbriljantnije polemičke spise u svekolikoj jugoslovenskoj književnosti, a nastao je kao Kišov odgovor na napade kojima je zbog “Grobnice za Borisa Davidoviča” bio izložen pre ravno četiri decenije.



Andraš Urban je na prošlom Sterijinom pozorju dobio nagradu za režiju “Rodoljubaca”, a dve godine ranije njegovo čitanje “Neoplante” po romanu Lasla Vegela proglašeno je za najbolju predstavu...

– Urban je radio u mnogim pozorištima u zemlji, etablirao se kao uspešan, moderan reditelj, a ja kao direktor Drame moram biti otvoren prema raznim pogledima, izrazima i estetikama, kada je pozorište u pitanju, i osećao sam svojom dužnošću da ga pozovem da režira u SNP-u. Pri tome mi se nekako činilo kao najbolje rešenje da “povežem” njega i Danila Kiša u “Času anatomije”. Inače, s obzirom na to da Urban radi na specifičan način, u podeli će se naći glumci koji pristaju na takav rad, na preispitivanje, na radionicu, na proces iz kojeg nastaje predstava...



Miroslav Stajić 

 

Alisa kao Hamlet



Aleksandar Gajin nam je potvrdio da će se uskoro na scenu ponovo vratiti Šekspirov „Hamlet” u režiji Nikole Zavišića, s tim da će Jovanu Mišković u obnovi zameniti Alisa Lacko: „Ta predstava je odlično krenula, sve sale su bile rasprodate, ali smo je izveli samo nekoliko puta, budući da nam je Hamlet – zatrudneo. Uskoro će početi probe sa Alisom, koja je nova članica Drame, i očekujem da će ’Hamlet’ već od oktobru naći u redovnom repertoaru”, objašnjava Gajin. 

 

Oktobar mesec gostovanja



Oktobar će za Dramu SNP biti mesec gostovanja. „Već 1. oktobra smo u Zagrebu na ’Gavelinim večerima’, koje otvaramo ’Duhom koji hoda’, a s tom smo predstavom i 11. oktobra na festivalu u Mladenovcu. U Banjaluci nas na Festivalu mladih predstavlja „Nebeske odred”, dok će u okviru Vršačke pozorišne jeseni biti izvedena „Na Drini ćuprija”, s tim da će se predstava igrati u Novom Sadu jer na scenu pozorišta „Sterija” ne može da stane. I na kraju, imamo poziv iz Poljske na festival mladih glumaca, na kojem ćemo učestvovati sa ’Šinama’”, najavljuje direktor Drame SNP....



 

Piše:
Pošaljite komentar