Šest predstava sa BFI u Novom Sadu
Pozivajući na uživanje u živom nastupu i magiji teatra Beogradski festival igre je predstavio svoje osamnaesto izdanje na kome će od 19. marta do 14. aprila biti izvedeno 18 predstava izvođača iz celog sveta.
U okviru programa će biti predstavljeno i nekoliko spektakularnih koreografija planiranih za prošlu festivalsku ediciju koje nisu izvedene zbog pandemije koronavirusa. Onima koji su brižljivo čuvali ulaznice, festival duguje neke senzacionalne predstave, pa će tako pravi maraton gostovanja izuzetnih savremenih koreografa i trupa, potrajati od 6. marta do 14. maja.
Planirano je da već 6. marta dugo očekivane zvezde Njujork siti baleta izađu na scenu Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu, a dan kasnije pred publiku u Jugoslovenskom dramskom pozorištu u Beogradu. Veče zvezda, prvaka i solista Njujork siti baleta publika sa nestrpljenjem očekuje od prošlog marta. U međuvremenu je pandemija učinila da se sve zavese u njihovom gradu spuste, a čuvena trupa – raspusti na neodređeno vreme. Prvi datumi u njihovom kalendaru su rezervisani za nastupe u Novom Sadu i Beogradu. Iz bogate repertoarske riznice, program čine komadi Yorya Balanšina, Yeroma Robinsa, Kristofera Vildona i Johana Koborga.
U ovogodišnjem programu u Beogradu su planirani nastupi kompanije Jakoba Alboma iz Amsterdama sa komadom „Životni prostor”, „Alias” iz Ženeve sa komadom „Normalno”, „Zappala Danza” iz Klatanije. Koreograf Adi Butros iz Tel Aviva predstavlja komad u produkciji pariskog Teatra de la Vil, Šaj Kubler sa svojom trupom, gostovaće sa komadom „Telemetrija”, a Alesandro Šaroni iz Ankone predstaviće se komadom „Avgust”, nagrađenim Zlatnim lavom u Veneciji. Publiku očekuje i nastup Grupe gospodina Serena iz Barselone, „TanzMainza„ iz Majnca, kompanije Magi Maren iz Liona i „Peeping Tom” iz Brisela. Slede i nastupi Drezden Frankfurt kompanije igre sa kojom je Jakopo Godani pripremio spektakl za pamćenje odlagan nekoliko puta zbog strogih epidemioloških mera i za kraj 14. maja Balet yez Montreal.
Ovogodišnje izdanje najavljeno kao “do koske hrabar, suludo zanimljiv i odvažno zreo program baš po meri festivalskog punoletstva”, biće otvoreno novim komadom Dimitrisa Papajoanua, 19. marta u Novom Sadu na sceni Srpskog narodnog pozorišta. Poznati grčki slikar, koreograf, pozorišni i vizuelni umetnik predstaviće svoju najnoviju produkciju koja je još u procesu kreacije i bez naslova, a komad su otkupile najveće svetske pozorinice i festivali. Dimitris Papajoanu i njegova trupa iz Atine gostovali su već dva puta na BFI, a ovaj jedinstveni umetnik je i jedan od laureata Nagrade “Jovan Ćirilov”.
Novosadska publika biće u prilici da vidi trupu “BodyTraffic” iz Los Anđelesa, čije je gostovanje bilo predviđeno prošle godine u martu. Sada je planirano da na sceni Srpskog narodnog pozorišta nastupe 27. marta, a dan ranije u Madlenianumu. Dela tri izuzetna koreografa izvešće trupa iz Los Anđelesa, grada koji postaje svetski centar umetničke igre. “Prašina” tumači sile koje pokreću savremeno društvo, kroz snažan pokret i muziku slavnog Hofeša Šehtera. “(Ne)stvarni umovi” Fernarda Hernarda Magadana koga smo kao igrača gledali u postavkama Holandskog teatra igre, zasniva se na istinitoj priči o mentalnom bolesniku sa tipom šizofrenije u kojoj je osoba uverena da je član porodice zamenjen identičnom ličnošću. Anton Laki osmislio je “Skrivene igre: Poglavlje 1” koristeći jedinstven pokret i prodorne slike kako bi publiku poveo u tajanstveni svet.
Jedna od najtraženijih kubanskih trupa savremene igre „Malpaso” iz Havane stiže 3. aprila prvo u beogradski Atelje 212, a dva dana kasnije, 5. aprila, gosti sa Kube nastupiće na sceni novosadskog SNP. Uz podršku njujorškog Yojs teatra, kompanija često gostuje i na svom repertoaru ima originalna dela brojnih poznatih koreografa. Za svoje prvo gostovanje u Beogradu i Novom Sadu, prikazaće “Neukrotivi valcer” koji je za trupu kreirala Kanađanka Azur Barton, komad “24 sata i pas” osnivača trupe Osnela Delgada, ali i antologijski komad “Tabula raza” slavnog izraelskog koreografa Ohada Naharina koji je 2018. sa igračima ove trupe, u Havani rekonstruisao ovo delo dodajući mu tokom procesa neke nove elemente i izuzetnu energiju.
Nastup Džejsona Samjuelsa Smita i Divine Rhythm Productions, čije je gostovanje bilo planirano prošlog aprila pred novosadskom publikom će biti 7. aprila. BFI prvi put predstavlja brodvejske zvezde, i to igrače koji su nenadmašni u svojim cipelama za stepovanje, nudeći senzacionalno iskustvo. “Nikada nećete pogrešiti ako odaberete predstavu apsolutnih brodvejskih step šampiona, kao što su Yejson Smit, Derik K. Grant i Dormišija… Kombinacija trostruke sonične pretnje i intimnosti je fascinantna… U pitanju je jedan od najkompletnijih nastupa ove ili bilo koje sezone”, reči su kritičara.
Novosadska publika će 14. aprila biti u prilici da vidi komad „Nadmudrivanje đavola“ Kompanije Akrama Kana iz Londona, jednog od najslavnijih i najcenjenijih umetnika današnjice. Delo inspirisano fragmentima 12 slomljenih glinenih ploča koje zajedno čine jedno od najstarijih velikih književnih dela, drevni sumerski Ep o Gilgamešu. Novi komad Akrama Kana otelotvoruje nasilno poglavlje u životu mladog Gilgameša, koga se on priseća i tumači u poznim godinama, pred smrt. „Nadmudrivanje đavola“ je pođednako sećanje i priznanje, mozaik sklopljen u mraku koji sadrži priču o onome što smo nekada bili, i što možemo da postanemo ponovo.
N. Popov