Odjeci Bitefa: Društveno relevantan i koncepcijski zaokružen
NOVI SAD: Ođeci nedavno završenog 52. Bitef festivala i nove inicijative, bili su tema konferencije za novinare, održane 18. oktobra u Bačkim Vinogradima, okruženju koje, po rečima umetničkog direktora Bitefa Ivana Medenice, samo na prvi pogled može da deluje neobično, “jer pozorišni stvaraoci i proizvođači vina imaju istog zaštitnika, boga Dionisa”.
Novinarima je prikazan „pres kliping“, publikacija od stotinak strana, s tekstovima objavljenim o ovom Bitefu u Srbiji, Sloveniji, Hrvatskoj, Crnoj Gori, Mađarskoj, Engleskoj, SAD, Japanu... Medenica je istakao da je srećan što su u velikoj većini osvrta prepoznata i pohvaljena dva značajna svojstva 52. Bitefa: njegova društvena relevantnost i radikalnost, kao i koncepcijsko-dramaturška artikulisanost i zaokruženost. Dodao je da je 52. Bitef izazvao i polemike, što je bilo i priželjkivano, jer su umetničko i političko preispitivanje i pomeranje granica oduvek bili misija Bitefa, te da je s umetničkim akcentom na instalacijama i tematskim na osudi desnog ekstremizma, programska radikalnost ove godine bila još veća.
Medenica je govorio i o novim aktivnostima Bitefa koje su se gotovo odmah nadovezale na festival. Bitef je prihvatio poziv da učestvuje u „Evropskom projektu Balkon“, koji će se istog dana, 10. novembra u 16 časova, odigrati na balkonima ili ispred zgrada nekih od vodećih evropskih teatara: Burgteatra i Folksteatra iz Beča, Šaušpilhausa i Talija teatra iz Hamburga, NT Genta (Belgija)... Tog dana, na godišnjicu kraja Velikog rata, biće pročitan Manifest, o njemu će se debatovati u otvorenom prostorima ispred pozorišta i na simbolički način biće proglašena „Evropska republika“. Ovaj projekat je nastao na inicijativu nekih od vodećih evropskih pozorišnih umetnika i intelektualaca, nezadovoljnih stanjem demokartije u Evropi, kao što su Milo Rau i Robert Menase, a podržali su ih i Elfride Jelinek, Antonio Negri, Dubravka Ugrešić i Srećko Horvat.
Direktor Bitef teatra Miloš Latinović najavio je “nastavak uspešne prakse uspostavljene prošle godine da se organizuje donatorska večera”, s aukcijom umetničkih dela i specijalnih programa, čiji je prihod namenjen programskim i drugim troškovima narednog izdanja festivala.
Latinović je obavestio novinare i da se, na incijativu Ivana Medenice, takođe započinje vrlo značajan i zahtevan proces redefinisanja koncepta Bitef teatra koji se svodi na mnogo čvršće povezivanje teatra sa „starijim bratom“, festivalom. U duhu izvorne misije Bitef teatra koji je postavila Mira Trailović, a koja nikad nije do kraja sprovedena, Bitef teatar će postati platforma za razvoj bitefovskih „novih tendencija“ na lokalnoj sceni, tokom cele sezone. Za realizaciju novog koncepta zaduženi su dramaturškinja Bitef teatra Jelena Bogavac i dramaturg Bitefa Filip Vujošević, a sarađivaće se i s rukovodiocem Bitef dens kompanije Jelenom Kajgo. Novi koncept će početi da se realizuje posle rođendana Bitef teatra, 3. marta 2019, kojim se, pre početka nove faze, simbolički zaokružuje veoma uspešan period u istoriji Bitef teatra.
Filip Vujošević je najavio da će Jelena Bogavac i on pokušati da u novom repertoaru povežu značajne strane autore iz celog sveta, koji su poslednjih godina obeležili Bitef, sa našim glumcima i drugim umetnicima, te publici ponude „bitefovske predstave“ tokom cele godine. Jelena Bogavac je podsetila da je pokušaja da se čvršće povežu festival Bitef i Bitef teatar bilo i ranije, ali da su se tek sada stekle okolnosti, pre svega personalne, da se to i ostvari.
Nastojaćemo da poraste cvet koji je zasadila Mira Trailović, rekla je Jelena Bogavac.
N. P-j.