Marta Bereš u ulozi Hasanaginice na Pozorju
Hasanaginicu u istoimenoj predstavi Novosadskog pozorišta / Ujvideki sinhaz, koju je po motivima drame Ljubomira Simovića, režirao Andraš Urban, igra Marta Bereš, nekadašnja glumica ovog teatra, a potom subotičkog “Kostolanji Deže”.
Već godinu dana Marta Bereš nije vezana ni za jedno pozorište, ali glumi u pet predstava u “Kostolanjiju”. U somborskom pozorištu je “uskočila” u predstavu “Kad bi Sombor bio Holivud”, umesto koleginice Minje Peković, koja je na porodiljskom odsustvu. Uskoro je očekuje i glavna uloga u filmu “Žil Vern na Mesecu”, koji će snimati ovog leta u Budimpešti.
Trenutno Marta Bereš u Novosadskom pozorištu priprema ulogu čuvene Ane Karenjine, u predstavi koju režira Dejan Projkovski. Tako ćemo je s jeseni gledati u ulozi još jedne tragične heroine, kakva je bila i Hasanaginica, čiju je pobunu i nepristajanje na nametnuto, o čemu govori nekoliko predstava ovogodišnjeg Pozorja, takođe slomila sredina, surova i nepopustljiva.
U situaciji u kojoj ima dosta nasilja, nema baš mnogo manevarskog prostora za delovanje. Da li svi moramo da se nađemo u poziciji žrtve i tek onda počnemo nešto da radimo, i pokušamo da promenimo?
– Mislim da je ovo baš priča o tome kada je čovek sateran u ćošak, jer zapravo ona, i to je ono što je drugačije kod nas, nego kod ostalih tumačenja, ili onog u tradicionalnom smislu, a to je da Hasanaginica nije neka pasivna žena koja trpi i plače, nego ona koja bi se bunila, koja ima u sebi taj bunt i bes, ali yabe ona udara glavom o zid. Jer, takva je situacija, okruženje i društvo, da ona tu ne može ništa, iako sama ima osećaj da je to nepravda i da može i drugačije.
Na kraju je praktično dovedena do apsurda njena situacija. Moramo li i mi svi tako proći, kada bi reagovali i pokušali da razrešimo neku situaciju?
– Meni se jako dopala ideja, koja se rodila možda dva dana pre premijere. Zapravo, nije tako počela priča, da Hasanaginica sedne i pokrene priču, ali, kad su mi dramaturškinja Vedrana Božinović i reditelj Andraš Urban rekli da ona treba da uđe i da kaže: “Znam šta me čeka, ’ajmo! Hajde da se desi! Ako mora da se desi, hajde da prođemo tu priču ili taj put”, to mi se dopalo. Kao da tu ima neke distance, ali ipak u toj distanci, posle, kad počne mašinerija da radi, ona uđe u to, i više nema tog otuđenog stava. Ja uvek imam u glavi taj stav, u smislu: Evo, ovo je moja priča, i znam šta treba da prođem, ali biću partner u tome, ispričaću vam, i odradiću do kraja, do svoje tragične tačke.
U predstavi se kaže: Mora da postoji druga pravda. Koja? Da li je dovoljna samo vera da ona postoji, makar i ne znali kad će doći i šta ona predstavlja?
– Mislim da krajnost uvek ide u drugu krajnost. Jedina stvar koja donosi dobre stvari je neka ravnoteža, ili težnja ka njoj. Ali, jednostavno, nečiji životi su takvi, i neke sudbine su takve, da one moraju da imaju tragičan kraj, da bi sledeće priče i generacije mogle da dožive drugu pravdu.
Kad bi se našli u poziciji Hasan age, koje biste mu osobine oduzeli, da bi postao prihvatljiv i za svoju ženu i za okolinu? U čemu ga treba promeniti?
– Mislim da ceo konflikt i cela priča kreće iz njegove neverovatne isfrustriranosti i nesporazuma. Zapravo, tu cela tragedija kreće od nesporazuma, jer on tvrdi da bi ona trebalo da dođe da ga poseti, dok je bolestan. A ona, zbog svog srama i tradicionalnosti, smatra da ne treba da bude tamo gde su samo muškarci, i gde važe druga pravila, tako da mislim da njih dvoje nisu baš puno pričali u braku (smeh).
- 11 časova - Okrugli sto o predstavi “Karolina Nojber”, SNP, gornji foaje scene “Pera Dobrinović”
- 15 časova - Pozorje mladih: “Večera budala”, Fransis Veber, NOVA akademija umetnosti Beograd, Pozorište mladih, velika scena
- 17 časova - Javno čitanje drama studenata dramaturgije Akademije umetnosti u Novom Sadu (Promena na Sterjinom pozorju), Novosadsko pozorište, mala scena
- 18 časova - Pozorje mladih: “San letnje noći”, Vilijam Šekspir, Fakultet dramskih i filmskih umjetnosti Univerziteta „Sinergija” (Republika Srpska, BiH), Kamerna scena SNP
- 18 časova - Otvaranje izložbe “Jedna kuća – dve pozorišne priče: Ivan Hajtl i štamparija „Talija”, Ulica Laze Telečkog, Zmaj Jovina i Prolaz Ivana Hajtla, (Organizatori: SNP, porodica Ivana Hajtla i Kolor media komjunikejšns)
- 18.30 časova - Dani knjige: “Nova slovačka drama” (izdavač Sterijino pozorje), SNP, gornji foaje scene „Pera Dobrinović“
- 20 časova - Takmičarska selekcija: “Kozocid”, tekst i režija: Vida Ognjenović, Gradsko pozorište Podgorica (Crna Gora), SNP, scena „Pera Dobrinović“
- 22.30 časova - Okrugli sto o predstavi “Kozocid”
N. Pejčić