Dve martovske dramske premijere u Srpskom narodnom pozorištu
Dramski repertoar Srpskog narodnog pozorišta biće obogaćen sa dve nove predstave, koje će ovih dana premijerno biti izvedene, najpre 9. marta “Pravi Zapad” Sema Šeparda, u režiji Dimitrija Pjera Udovičkog, a 12. marta “Ilustrovana enciklopedija nestajanja” Božidara Kneževića, u režiji Zoltana Puškaša.
Biće to praizvedba ovog Kneževićevog komada, nagrađenog 2015. na konkursu Sterijinog pozorja za originalni domaći dramski tekst, te se pomenuta predstava i radi u koprodukciji sa ovom institucijom.
Sterijino pozorje već 11 godina organizuje ovaj konkurs u cilju afirmacije domaćeg dramskog teksta, podsetio je na konferenciji za novinare Miroslav Miki Radonjić, direktor ove institucije, dodajući da je SNP pravo mesto za to, budući da obe imaju istu misiju, a to je promocija nacionalne kulture i nacionalnog dramskog teksta. Radonjić je naveo nekoliko aktuelnih koprodukcija sa Pozorjem u kojima se predstave rade po novim domaćim dramskim tekstovima, i najavio još jednu saradnju sa SNP, u kojoj će na sceni ovog teatra za oko dva meseca premijerno biti izvedena i predstava rađena po tekstu “Moćni renyeri ne plaču” Tijane Grumić, koji je ove godine bio u najužem izboru na konkursu.
Za svoj tekst “Ilustovana enciklopedija nestajanja” Knežević kaže da je, generalno, to priča o opšteprisutnoj mitomaniji, nekom novom varvarizmu u svetu, u kojem se stvari, po njegovim rečima, posmatraju strašno površno, i krenulo se u pravcu od koga se sad ne odustaje, čak i ako je gotovo stopostotno sigurno da smo zalutali.
- Tražeći nekakvu utehu, opravdanje i smisao, mi i dalje nastaljamo ka tamo, ka nekom cilju koji smo zacrtali, a pritom naša definicija gde se to današnje društvo nalazi, kroz nekakvu distopijsku mitomansku priču o pretpostavljenoj budućnosti, zapravo, nažalost, to nije bila moja namera, više liči na dijagnozu, nego na definiciju - ukazuje Knežević.
Za reditelja ove predstave Zoltana Puškaša, koji prvi put režira predstavu na srpskom jeziku, Kneževićev tekst je vrlo inteligentan, i zato je postojala bojazan kako ga postaviti na scenu. Međutim, uz svesrdnu pomoć glumaca, pronašao se i put za to.
- Naša predstava je ritualna, glumci su u ulogama, ali imamo i hor, koji sam ubacio, zato što mislim da će istaći to da smo svi krivi, ako već govorimo o kraju civilizacije - navodi Puškaš.
Druga predstava “Pravi Zapad” rađena je po komadu čuvenog glumca Sema Šeparda, koji se sada prvi put postavlja u Srbiji. Ova predstava rađena je, inače, u koprodukciji sa Umjetničkom akademijom iz Osijeka i Gradom Đakovom, u njoj igraju i osječki glumci, gde će takođe biti izvođena nakon premijere u SNP - u.
- U Americi se često postavlja, jer predstavlja veliki izazov, to je kultni komad, svi glumci koji sebe poštuju moraju proći kroz to da glume likove iz njega Ostina ili Lija. Radio sam ga dok sam bio u Americi, vežbali smo “Pravi Zapad”, tada sam i otkrio Šeparda i te uloge, i bio fasciniran. Nikada nisam video nešto tako živo, i bio mi je san i želja da to jednog dana postavim, i eto, sada se ukazala divna prilika za to - kaže reditelj ove predstave Dimitri Pjer Udovički.
N. Pejčić