Ćuli: Ćirilov i Trailović velikani evropskog pozorišta
BEOGRAD: Jedan od najprovokativnijih pozorišnih reditelja našeg vremena Roberto Ćuli predstaviće svoj leksikon "Moj abecedarijum pozorišta" večeras u Bitef teatru u okviru programa Filozofski salon u završnici obeležavanja 30. rođendana Bitef teatra.
Ćuli je miljenik beogradske publike i kosmopolita italijanskog porekla, čije su predstave na nekoliko izdanja festivala "Bitef" osvajale nagrade.
Od šesdesetih prošlog veka živi i radi u Nemačkoj.
Kao pozorišni reditelj radio je u Gotingenu, Kelnu, Berlinu, Minhenu, Hamburgu, Diseldorfu, Madridu, Istanbulu, Teheranu....
Pred večerašnji razgovor sa publikomu u Bitef teatru Ćuli je kazao za Tanjug da ima divna i tužna sećanja na Miru Trailović.
"Kada se setim divnih dana na Bitefu, preneraz ime činjenica da je većina meni dragih ljudi koji su organizovali taj festival i održavala ga u evropskim visinama, sada mrtva. Doživeti 85 godina kao ja je veliki poklon od života. Jovan Ćirilov i Mira Trailović u za mene među najznačajnijim ličnostima u evropskom pozorištu. Njih dvoje su napravili čudo u jugoslovenskom teatru" kaže Ćuli.
Slavni reditelj kaže da je se neke od njegovih najvažnijih predstava kao što je "Kiklop" izvedena baš na Bitefu.
"Bitef festival predstavljao je najvažniju pozorišnu smotru sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka. Režirao sam u Ateljeu 212 1981. godine...Tu je sreo glumicu Gordanu Kosanović i nakon toga zajedno sa njom osnovao pozorišni festival" kaže Ćuli i napominje da su njegove prve pozorišne režije bile teške za razumevanje publike.
"Imali smo osećaj da smo stranci u rođenoj zemlji...Onda sam se zajedno sa Gordanom uputio u Jugoslaviju jer mi je ona kazala da je tamo naša publika. Na prostoru nekadašnje Jugoslavije od Maribora do Beograda naše predstave su imale veliki uspeh. Sećam se susreta sa jugoslovenskom inteligencjom. Ti susreti su u dobroj meri odredili estetiku mog pozorišnog izražavanja" kazao je Ćuli.
Prema njegovim rečima leksikon "Moj abecedarijum pozorišta" koji će predstaviti večeras namenjen je pre svega ljudima koji veruju da znaju sve o pozorištu.
"Volim da podsetim takve ljude da zapravo pojma nemaju o teatru. Naročito osnovne elemente o nastajanju pozorištu. Kada sam pisao taj leksikon i sam sam ponovo otkrio neke neverovatne tajne pozorišta" rekao je Ćuli.
Za njega nema dileme da se u savremenom pozorištu u poslednjih dvadesetak godina nije puno desilo.
"Ako posmatramo pozorsište danas ono je izuzetno ograničeno. Od kada je ljudi postoji i pozorište. Pozorište počinje sa idejom i svešnošću o smrti. Danas pozorište nema veliki uticaj i to me jako brine. Dokumentarno pozorište koje je sada trend među autorima nema šta da traži u teatru. Možda na televiziji, ali u pozorištu nikako", kazao je Ćuli.