Bitef: Frljićeve dve predstave udarac evropskoj desnici
NOVI SAD: Na ovogodišnjem Bitefu, koji će biti održan od od 13. do 22. septembra, u Beogradu, jedan od fokusa biće predstave političkog pozorišta. U tom kontekstu, publika će imati priliku da vidi ostvarenja Olivera Frljića, Dragana Živadinova, Žorisa Lakosta, Marine Davidove i Maje Pelević.
Jedini autor koji će ove godine imati dve predstave u glavnom programu je Oliver Frljić. Time je umetnički tim festivala želeo da uputi posebno priznanje Frljiću kao jednom od najvažnijih evropskih reditelja političkog pozorišta.
“Gorki – Alternativa za Nemačku?” berlinskog pozorišta “Maksim Gorki”, po rečima umetničkog direktora Bitefa Ivana Medenice, je predstava koja je poslužila Fljiću da, na umetnički vrlo originalan i inventivan način, i ovog puta pokreće svoju omiljenu temu: društvenu funkciju teatra, njegov potencijal za politički otpor. Na njemu svojstven, kvazidokumentaran i improvizovan način, u prvom delu predstave on kritički ispituje političku korektnost u prijemu glumaca u ovaj teatar (prednost manjinskim grupama), jer takav pristup i dalje ne odgovara stvarnom procentu stranaca u Berlinu, a može i da napravi pozorišni „azil" za etničke i druge manjine. U drugom delu, pokreće se pitanje da li je jedno progresivno pozorište, ako pristane na izvesnu getoizaciju i igru u sistemu, stvarni otpor tom sistemu, ili samo alibi za savest umetnika?
Predstavom “Šest lica traži pisca” u produkciji Satiričkog kazališta “Kerempuh” iz Zagreba, Frljić se obračunava s hrvatskom desnicom, posebno njenim insistiranjem na takozvanim porodičnim vrednostima, u čije ime svaki gest postaje prihvatljiv i opravdan. Kako sam Frljić za ovu predstavu kaže, ona predstavlja „radikalno čitanje Pirandelovog klasika u kontekstu hrvatskog desnog populizma".
Pored ovoga, Frljić će učestvovati i u pratećem programu Bitefa. U okviru “Filozofskog teatra”, on će biti gost filozofa i aktiviste Srećka Horvata, a razgovaraće se o odnosu pozorišta i trenutne društveno političke stvarnosti.
I. B.