Premijera opere „Ljubavni napitak“ u Srpskom narodnom pozorištu
Uprkos vremenu očito nenaklonjenim kulturi i teatru, na našim scenama događaju se ipak ambiciozni i vredni umetnički poduhvati, kao što je to bila subotnja premijera opere „Ljubavni napitak“
u Srpskom narodnom pozorištu. U najkraćem: puni teatarski trijumf. Nova postavka popularne Donicetijeve opere okupila je u glavnim ulogama soliste mlađe generacije, predstavivši izuzetne umetničke mogućnosti ansambla Opere, SNP-a.
Dogodilo se da Donicetijeva komična opera „Ljubavni napitak“, koju je napisao za svega petnaest dana, postane vrhunac njegove kompozitorske karijere, koja vanvremenskom lepotom muzike osvaja publiku širom sveta. „Ljubavni napitak“ doneo je na scenu nešto novo: životnost i dozu realističke uverljivosti, koja je u lakom libretističkom zapletu o večnoj potrazi za ljubavlju, kroz zvučnu potku partiture nagovestila potonju pojavu operskog verizma.
Mediteranski raspevana muzika bujnog toka pružila je reditelju, gostu iz Ukrajine, Andreju Besčasnom priliku da ostvari zanimljivu, scenski razigranu i atraktivnu postavku, sa izvesnim šaljivim otklonom od takozvanog „klasičnog pristupa“. Mesto zbivanja izmešteno je na jug Francuske i vremenski situirano na početak dvadesetog stoleća, što sugeriše neobično vozilo nadrilekara Dulkamare-vašarski automobilčić ukrašen reklamama i redovima led-sijalica. Svojim nekonvencionalim, ali svrsishodnim režijskim rešenjem Besčasnij je tako ostavio dovoljno prostora za dinamičan i logičan razvoj operske radnje.
Među članovima dobro pripremljenog ansambla dominirali su sjajni tumači glavnih uloga. Sopranistkinja Darija Olajoš Čizmić pružila je nadahnuto, vokalno besprekorno i glumački sugestivno tumačenje Adine, u njenom preobražaju od ćudljive kokete do zaljubljene žene. Takođe i tenor Saša Štulić, kao scenski i pevački suvereni tumač nespretnog i neshvaćenog ljubavnika Nemorina, kome se, što zahvaljujući „ljubavnom napitku“, što dobijenom nasledstvu, na kraju osmehnula sreća da zadobije Adininu ljubav. posle vesti o nasleđenom bogatstvu ranije prezreni i odbačeni Nemorino preko noći postaje miljenik svih devojaka). Bilo kako bilo, duet Adine i Nemorina i tercet sa Belkoreom u prvom činu, kao i završni duet Adine i Nemorina predstavljali su najupečatljivije trenutke predstave. Izuzetno zapažene su bile i žalobna Nemorinova arija u prvom činu, kao i vedra i šaljiva barkarola Dulkamare i Adine, koje su nagrađene aplauzima publike. Vrlo uspele i ubedljive pevačke i scenske nastupe ostvarili su Vasa Stajkić kao nadmeni, hvalisavi narednik Belkore, Željko R. Andrić kao šarmantni i rečiti nadrilekar Dulkamara, kao i mlada sopranistkinja Marija Mitić Vasić u ulozi seoske devojke Đanete. U roli Pepina nastupio je Vladimir Stojković, ulogu ađutanta tumačio je Vladislav Šeguljev, u ulozi notara nastupio je David Vještica.
Izvođenjem opere koncentrisano i energično dirigovala je Željka Milanović, u bliskoj saradnji sa raspoloženim solistima, preciznim orkestom i interpretativno stabilnim horskim ansamblom. A kao rezultat njihovog plodonosnog umetničkog truda nastala je pitka, lepa i uzbudljiva operska predstava, koja je prisutnima pružila trenutke istinskog uživanja.
Ukupnom uspehu predstave doprinela su i scenografija koju potpisuje Saša Senković, kostimi Jasne Badnjarević, autor koreografije Dragan Jerinkić i dirigent hora Vesna Kesić Krsmanović.
B. Hložan