Udruženje: Najkvalitetnija scena u Hubačevom mandatu
BEOGRAD: Udruženje pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije oglasilo se povodom smene Željka Hubača, dosadašnjeg v. d. direktora Drame Narodnog pozorišta, ukazujući da su razlozi smene, navedeni u obrazloženju odluke Upravnog odbora, ove institucije i njenog upravnika Dejana Savića, „nedovoljno, ili netačno obrazloženi i svode se, zapravo, na niz opštih mesta.“
Za navodni problem nedovoljnog angažmana stalno zaposlenih umetnika Narodnog pozorišta nije odgovoran Hubač, nego svi direktori ove kuće iz prethodnih decenija, koji su zapošljavali glumce po krajnje netransparentnim kriterijumima. To je rezultiralo brojem od oko 70 članova ansambla Drame, od kojih čak i mi, profesionalni pozorišni gledaoci, već godinama nismo bar jednu trećinu videli na sceni, jer ih nijedan reditelj ne uzima u podelu: ne verujemo da je to zbog toga što reditelji ili direktor Drame imaju nešto lično protiv njih. S druge strane, repertoar Drame u poslednjih nekoliko godina ukazuje na to da je Hubač uspeo da angažuje ogroman broj i onih glumaca Drame koji godinama nisu bili prisutni na scenama ovog teatra, navodi Udruženje.
Drugi navedeni razlog, namera da se izmeni vizura dramskog repertoara, otkriva, po navodima Udruženja, prave motive za ovu smenu: „nezadovoljstvo činjenicom da je u Hubačevom mandatu Drama postala i umetnički, ali i društveno najsmelija, najprovokativnija i najzanimljivija, a svakako i najkvalitetnija institucionalna scena u Beogradu“.
Onima koji bi rekli da to nije misija nacionalnog, već nekog eksperimentalnog pozorišta, može se odgovoriti samo to da su – neznalice. Pozorište po čijem su modelu nastali svi nacionalni teatri u našem regionu, bečki Burgteatar, već je decenijama jedno od najprogresivnijih pozorišta u Austriji i Evropi. O rezulatatima rada Željka Hubača najbolje govore cifre: pune sale, više od sto nagrada u četiri godine, poglavito veoma pozitivne kritike, prisustvo na Bitefu, Sterijinom pozorju, redovno učešće i na drugim renomiranim festivalima u zemlji i regionu..., ističe se u saopštenju Udruženja, uz konstataciju da je ova smena „anticivilizacijski čin, iza koje se naslućuje namera da nacionalna pozorišna kultura ne dobije one dimenzije koje uveliko dobija u razvijenom svetu, onom kojem ovo društvo, valjda, teži: savremenost, umetnička i društvena relevantnost i kosmopolitizam“.
N. P-j.