AUSTRALIJI ZLATNI LAV VENECIJANSKOG BIJENALA Komemorativni ton postavke
Zlatni lav 60. bijenala umetnosti u Veneciji među nacionalnim učesnicima dodeljen je paviljonu Australije za izložbu Arčija Mura, a novinar Tanjuga imao je priliku da obiđe pobednički paviljon u Đardinima.
Odabir paviljona Australije i izložbu “Kith and Kin” Arčija Mura i kustoskinje Eli Butrose za dodelu vrednog priznanja, žiri je obrazložio, između ostalog, okolnostima u kojima je “umetnik mesecima radio na monumentalnom ručno iscrtanom porodičnom stablu “prvih nacija”, odnosno 65.000 godina istorije (zabeležene i izgubljene) koju je iscrtao belom kredom na crnim zidovima i stropu, pozivajući posetioce da popune praznine i zavire u inherentnu krhkost te žalosne arhive.
Paviljon Australije u venecijanskim Đardinima je zapravo crni pravougaoni hangar na čijim zidovima su ispisani svi rođaci Arčija Mura sve do 17. veka. Na sredini pobedničkog paviljona izloženi su dokumenti iz arhive državnog pravosuđa koji svedoče o izgubljenim životima starosedelaca Aboridžina. Izloženi dokumenti imaju oznaku “nenasilna - prirodna smrt” iako su su nabrojane brojne povrede ili modrice u izveštajima državnog pravosuđa u Australiji. Komemorativni ton postavke daje odsustvo bilo muzičke podloge u paviljonu.
Vredan pažnje je i paviljon Španije u Đardinima na Bijenalu u Veneciji. Klasična dela istorije umetnosti koja govore o viševekovnom kolonijalnom delovanju Španije, ali i herbarijumski pobrojane biljne vrste koje su Španci doneli iz “osvajanja sveta” u domovinu, čine vrlo upečatljivu postavku koja u velikoj meri edukativno deluje na posetioce paviljona.