IZLOŽBA MUZEJA NAIVNE I MARGINALNE UMETNOSTI POVODOM VEKA NADREALIZMA Automatski crteži u Salonu Oto Bihalji-Merin
Izložba “Automatski crtež – povodom stogodišnjice nadrealizma” Selmana Trtovca i Gorana Stojčetovića, koju je priredio Muzej naivne i marginalne umetnosti u Salonu Oto Bihalji-Merin u Beogradu, kritički se, odnosno istraživački osvrće na automatizam kao mehanizam proizvodnje crteža, koji nastaje kao rezultat funkcionisanja nesvesnog.
Izložba pruža podršku mehanizmu proizvodnje crteža jer se umetnost konstantno kreće u sferi nesvesnog najpre kao jedinog izvora nepredvidljivog.
Kako navode iz Muzeja, ukoliko se ima u vidu legat nadrealizma, iza nas je period od sto godina kretanja umetnosti u tragu Bretonovog Manifesta, kao i Dišanovog uvođenja pojma lepote indiferentnosti kao estetike umetnosti dvadesetog veka. Bez te dve paradigme uz teze psihoanalize, nemoguće je razumeti automatski crtež. Susret sa veštačkom inteligencijom koja zauzima obimne prostore ljudskog delovanja i sve je prisutnija i u domenu umetnosti takođe je u vezi sa konceptom automatskog crteža kao pojave u umetnosti koja potencijalno suštinski povezuje domen postkonceptualne i intuitivne, dubinske odnosno art brut umetnosti.
„Automatski crtež mogao bi se definisati kao argument koji opravdava distanciranje umetnosti čiji je fundamentalni element svesno, od umetnosti koja potiče iz domena nesvesnog. Ili, upravo obrnuto: automatski crtež upravo ukida tu distancu. Na toj se liniji nalazi i argumentacija odvajanja post-konceptualnog i art brut pristupa stvaranju umetničkog dela”, navodi se u najavi izložbe “Automatski crtež”, koja traje do 18. novembra.
E. N. L.