Tomas Hempson: Opera je enciklopedija ljudskog ponašanja
BEOGRAD: Slavni američki operski pevač Tomas Hempson nastupiće u okviru 53. BEMUS-a u četvrtak uveče na Kolarcu, a specijalno za Tanjug ističe da mu se toliko dopalo u Beogradu, da želi da ponovo dođe veoma brzo.
Veoma aktuelan svetski bariton za koga se kaže da je najbolji Figaro koji postoji, Tomas Hempson će sutra veče na Velikoj sceni Kolarčeve zadužbine pevati zajedno sa Simfonijskim orkestrom Radio televizije Srbije pod vođstvom dirigenta Bojana Suđića.
Gošće programa biće domaći, a svetski poznati soprani - Dragana Radaković i Aleksandra Jovanović.
Na programu će biti arije iz opera „Tako čine sve“, „Don Đovani“, „Figarova ženidba“, „Čarobna frula“ V. A. Mocarta, kao i arije opera „Don Karlos“ i „Magbet“ Đuzepea Verdija.
"Moj omiljeni kompozitor je uvek onaj kojeg trenutno pevam, tako da tu svakako spadaju Mocart ili Verdi, a moj repertor svih ovih godina obuhvata i dela Vagnera, Donacetija", podvukao je američki bariton.
"Ovde sam pozvan na jedan pravi Gala koncert, sa značajnim arijama i duetima iz tih opera, i predložili su mi dve divne dame da nastupaju sa mnom. Tu je i izvanredan dirigent, pravi maestro Bojan Suđić. Nekako smo se svi odmah prepoznali, sličan senzibilitet za muziku i umetnost imamo. Prvi put u životu se vidimo, a eto odmah smo na prvu loptu kliknuli, a to se danas retko dešava. Na probama uživamo", podelio je utiske Hempson u vezi saradnje sa domaćim umetnicima.
Prema njegovim rečima, danas je bilo koji koncert, muzika koja se izvodi uživo u teško doba pandemije, veoma dragocena, pravi praznik.
"Tako očekujem i od koncerta sutra veče kod vas. Volim program koji ćemo izvoditi, inače imam sreću da pevam samo repertoar koji me pokreće, numere koje mi znače, imam za njima veliku strast", naglasio je umetnik.
"Opera je po meni enciklopedija ljudskog ponašanja. Mi pozivamo ljude na koncerte standardnog operskog repertoara kao način da vidimo priče o nama samima. Tamo odlazi publika da čuje priče koje su vezane sa njihovim životima", analizirao je jedan od najpopularnijih operskih pevača.
"Klasična muzika je danas retko sjajan dokaz slobode i demokratije, i to slavimo u umetnosti svaki put kada održimo koncert", kaže Hempson, dobitnik Gremi nagrade, Edisonove nagrade i Grand Prix du Disque.
Hempson je oduševljen činjenicom da je Beograd tokom ove godine za kratko vreme ugostio inostrana imena operske scene ili baletske umetnosti kao što su Plasido Domingo, Elina Garanča, Sergej Polunjin, Hulio Boka, kao i uskoro na Kolarcu - irski pijanista Beri Daglas.
"Sve je to zaista fantastično. Vaš grad ne poznajem, prvi put sam ovde, stigao sam juče i već mi se toliko dopada da bih veoma brzo voleo da dođem ponovo. Odmah mogu osetiti neverovatnu pozitivnu energiju koju imate u Beogradu, što je veoma uzbudljivo za mene kao posetioca i umetnika. Upoznat sam sa teškoćama sa kojima se suočavate oko sredstava da se realizuju mnogi kulturni sadržaji, ali opet, kako vidim, ipak vam se gostovanja tako velikih imena dešavaju", bio je pun oduševljenja Hempson.
"Čuo sam da ćete ovde imati posebnu Kuću opere, što je zaista maestralno", dodao je bariton.
Takođe na pomen imena Lučano Pavaroti, koji je gostovao u Beogradu 2005. godine, američki umetnik se obradovao i istakao da je davno tokom 90-ih godina nastupao sa njim na sceni.
"Bio sam tada mlad pevač na početku karijere, i delili smo pozornicu, što je za mene bila ogromna čast. Oduvek sam bio njegov veliki fan, on je imao savršenu tehniku pevanja kao niko drugi na celom svetu. Bila mi je velika privilegija da u svojoj karijeri imam pored sebe takvu umetničku neprevaziđenu veličinu".
Takođe, čest gost Beograda, kao i ovog leta, jeste čuveni indijski dirigent Zubin Mehta, koji je nastupio 10 puta sa Beogradskom filharmonijom.
U aktuelnoj sezoni 2021/22 Tomas Hempson je u ulozi don Alfonsa debitovao u Mocartovoj operi „Tako čine sve“ u Teatro del Maggio Musicale Fiorentino, pod dirigentskom supervizijom Zubina Mehte.
"Drago mi je da je tako veliki dirigent prijatelj sa Srbijom. Uvek je govorio - "Muzika čini ljude živim". A muzika jeste njegov život, esencija. Poznajemo se već 25 godina, sarađivali smo dosta zajedno, radio sam i sa njegovim ocem u Los Anđelesu, poznajem mu braću i nećaka po Torontu i Čikagu", otrkio je Hempson.
"Nikada nije dirigovao opetom "Cossi fan tute" (Tako čine sve), ali je želeo da radi sa mnom. Iako već u poznim godinama, on je u duši i energiji večno mlad. Bio je na svim probama, pevao je sve delove, toliko se uključio u sam proces da je to neverovatno. Retko da danas neko može sa tolikom strašću da i dalje nastupa kako to čini Mehta", hvalio je svog prijatelja.
Veoma produktivan umetnik Hempson ostvario je preko 80 uloga i diskografiju koja obuhvata više od 170 albuma.
Ponekad ume biti naporno odlaziti na tolike svetske turneje, ali njemu prija energija koju dobija nesebično od publike i to mu daje snagu za dalje.
Drago mu je što u poslednje vreme nastupa u mnogim zemljama gde nikada ranije nije bio, a do sada se podrazumevalo da peva u Beču, Salzburgu, Njujorku, Čikagu, Londonu.
"Ne bih odigrao 80 rola u karijeri da nisam proširio delovanje operske umetnosti i na druge zemlje. Imao sam i neke dramske uloge u pozorištima, kao pravi glumac i to mi je veoma prijalo", otkrio je Hempson i dodao kako nije imao ponude da igra u holivudskim filmovima ili da nastupa u mjuziklima na Brodveju, jer kaže da su te struje - tržišta u potpunosti odvojene od opere.
Za kraj američki umetnik se dotakao i pandemije koja još uvek nema kraja.
"Odrastao sam u porodici naučnika, tako da veoma verujem u nauku. Zaista nisam pronašao nijedan dokaz zašto bismo se plašili vakcinacije. Opet, tu je drugi problem, da i pored vakcine, narod se plaši da bude u istoj sobi sa većim brojem ljudi, što je već problem društva. Naravno, ljudi su se svega uželeli, a društvo je shvatilo da moramo imati koncerte, posećivati kulturne aktivnosti, stvarati poeziju, romane, imati književnu produkciju. Potrebno je da delimo životne priče sa drugima, a ne da budemo i dalje non stop na distanci", zaključio je operski pevač Tomas Hempson za Tanjug.