Nova sezona Vojvođanskih simfoničara: Muzika hiljadu i jedne noći
NOVI SAD: Nakon svojevrsnog prološkog koncerta, održanog 15. septembra na otvorenom, ispred Banovine, kojem je prisustvovalo desetak hiljada ljudi, večeras Vojvođanski simfonijski orkestar i zvanično ulazi u novu sezonu.
Pod upravom šefa dirigenta Opere SNP-a, italijanskog maestra Đanluke Marčana, najreprezentativniji vojvođanski ansambl izvešće u novosadskoj Sinagogi baletsku svita tayikistanskog kompozitora Toliba Šahidija „Zelenaševa smrt“, što će ujedno biti i njeno premijerno izvođenje u Srbiji, a potom sledi Koncert za violinu i orkestar br. 1 Sergeja Prokofjeva, u kojem će kao solista nastupiti belgijski violinista Lorenco Gato, laureat takmičenja „Kraljica Elizabeta“ u Briselu. Drugi deo programa rezervisan je za jednu od najpopularnijih programskih kompozicija romantičarske literature, simfonijsku svitu „Šeherezada“ u kojoj Nikolaj Rimski-Korsakov raskošnim orkestarskim koloritom vodi slušaoce u svet „1001 noći”.
U ovoj sezoni, u odnosu na prethodne, Vojvođanski simfonijski orkestar očekuje značajno veći broj nastupa, najavljuje za „Dnevnik” direktor VSO Roman Bugar.
Kako kaže, pored uobičajenih premijernih koncerata u Novom Sadu planiraju da neke od njih repriziraju u Pančevu, Subotici, Zrenjaninu... kao i van Vojvodine, pre svega u Beogradu.
Pored toga, očekuju nas dva velika koncerta u okviru obeležavanja stote godišnjice prisajedinjenja Vojvodine Srbiji, najpre 24. novembra na otvorenom sa solistima Draganom Radaković i Robertom Lakatošem, a potom i 25. novemba zajednički nastup sa Beogradskom filharmonijom. U planu je takođe i koncert za decu u Vrdniku, koji je rezultat konkursa „Publika u fokusu” Fondacije „Novi Sad 2021”. U pitanju su, zapravo, četiri izvođenja simfonijske bajke Sergeja Prokofjeva „Peća i vuk”, pri čemu će preostala tri biti u Novom Sadu. Uz to, VSO je na različitim nivoima konkurisao sa još nekoliko projekata, tako da su velike šanse da se planirani broj nastupa u ovoj sezoni dodatno uveća, najavio je naš sagovornik.
Kada je reč o tzv. premijernim koncertima, koji čine temelj sezone VSO, i njihov broj je povećan sa uobičajenih sedam na deset, a fokus će biti na domaćim solistima. Tako će već 16. novembra sa vojvođanskim simfoničarima nastupiti novosadska flautistkinja Laura Levai Aksin, u februaru 2019. pijanista Pavle Krstić će sa VSO udružiti u Drugom klavirskom koncertu Sergeja Rahmanjinova, da bi u martu solista bio violinista Florijan Balaž, a u maju pijanista Mladen Čolić, koji će sa suprugom, francuskom pijanistkinjom Priskom Benoa, izvesti Koncert za dva klavira i orkestar Frensisa Pulenka.
Naravno, ni renomiranih gostiju iz inostranstva neće manjkati. Ilustracije radi, do kraja 2018. upravo će sa umetnicima iz inostranstva biti izvedena dva programski malo drugačija koncerta, najpre sa Amirom Medunjanin, 14. decembra, pod dirigentskom palicom Alana Bjelinskog, kada će se VSO okušati i na polju sevdalinki, te spektakularan novogodišnji, 30. decembra, sa čuvenim Janoška ansamblom. Posebno poglavlje angažovanja Vojvođanskog simfonijskog okestra u novoj sezoni biće nastup u aprilu 2019. na Novosadskim muzičkim svečanostima, gde će pod upravom jednog od danas najtraženijih evropskih dirigenata Aleksandra Markovića izvesti grandioznu Sedmu simfoniju Gustava Malera poznatu i kao Pesma noći.
U programskom smislu svaki premijerni koncert će biti priča za sebe, jer još uvek nismo tematski odredili sezonu, navodi Roman Bugar.
Prema njegovim rečima, ideja je da u budućnosti zaokruže dva programska pravca: da na jednoj strani bude ciklus velikih koncerata, kako u smislu težine samih dela i neophodnog izvođačkog aparata, tako i kada je reč o gostovanju planetarno poznatih solista i dirigenata; drugi bi, pak, pravac bili koncerti manjih, kamernijih, „mocartovskih” sastava, sa kojima bi nastupali mlađi umetnici, nespornog kvaliteta, ali koji tek grade svetsku karijeru. Za sada je još uvek taj projektovani koncept u izgradnji, ali to ne znači da će nova sezona VSO zbog toga biti manje atraktivna, naprotiv, poručuje Bugar.
M. Stajić