Muzički pitka svevremenska priča
praizvedbu u subotu u 20 časova na sceni “Jovan Đorđević” Srpskog narodnog pozorišta. Libreto za ovu operu je priredio Stevan Divjaković, prema libretima “Vladimir i Kosara” Petra Preradovića i Miodraga Milanovića, i tragediji “Vladislav” Jovana Sterije Popovića.
Izvođenjem ove opere SNP obeležava dva jubileja: 120 godina od prvih operskih predstava u Novom Sadu i 70 godina obnovljene Opere, podsetio je na jučerašnjoj konferenciji za novinare v.d. direktora Opere SNP -a Aleksandar Stankov. On je dodao da postoji plan da se ova opera i scenski postavi.
Nema baš puno prilika da se prisustvuje rađanju jedne opere kod nas, primetio je dirigent Mikica Jevtić, i istakao da je ova premijera veliki događaj za istoriju srpske muzike. On je pomenuo da je ovo svevremenska priča o ljubavi i mržnji, uvek aktuelna tema kroz hiljade godina, a muzika pitka i slušljiva.
Za učesnike je, kako su juče izneli, ovo bila izuzetna i retka prilika da se susretnu sa savremenim delom, kao i sa samim autorom u procesu rada. Željko R. Andrić je istakao da je ogromno zadovoljstvo što se u kući od nacionalnog značaja, pored gvozdenog repertoara, izvodi i delo domaćeg autora, posebno što je u pitanju praizvedba opere i što je kompozitor uz njih, te da je svaka uloga u ovom delu jako zahtevna.
Danijela Jovanović je podsetila da je pre pet godina imala priliku da na koncertu otpeva odlomak iz ove opere, tako da joj nije potpuno nepoznato ovo delo, čija je muzika prelepa, i publici će se sigurno dopasti. U procesu stvaranja ovog dela učestvovao je i Saša Petrović, odnosno, kako navodi, u transformaciji od ideje do sveukupnog dela, od arije koju je dobio da posluša i otpeva, do štiva koje je sad dobio i kojim je oduševljen. Ovo delo, po njegovim rečima, zaista zaslužuje da dobije i svoj scenski epilog, jer će još dobiti na jačini kada bude dobilo svoju režiju, i scenu da zaživi u ovom pozorištu. I Vasa Stajkić je napomenuo da je jako teško govoriti o liku koji tumači, i ulaziti u dublju analizu, kada se radi o koncertnom izvođenju, koje je veliki hendikep. Budući da je opera u pitanju, ona bi, po rečima Vase Stajkića, morala i scenski da bude postavljena.
Aleksandar Stankov je podsetio da je Hor SNP -a nedavno učestvovao na festivalu u Bejrutu, gde su imali priliku i da prisustvuju koncertnom izvođenju opere “Medeja”. On je dodao da takva izvođenja nisu neuobičajena u svetu, ali i ponovio da SNP teži ka tome da “Vladimira i Kosaru” postavi i na scenu, iako je finansijska situacija jako teška, i “svako vreme nosi svoje breme”.
- Smatram da je koncertno izvođenje jedan od načina, što se tiče nove opere i premijernog izvođenja opere. Mi smo svedoci da su, ne samo kod nas, nego i u drugim zemljama, a pratio sam sve što je urađeno u poslednjih pet, šest godina, mnoge opere posle trećeg ili četvrtog izvođenja skinute s repertoara. Ako uzmete u obzir da su ogromna sredstva uložena u scensko izvođenje, onda jeste mali problem ako se opera skine brzo s repertoara. Ja sam prihvatio predlog da se opera koncertno izvede, i da, ako bude prihvaćena, treba da se postavi i scenski - napomenuo je kompozitor Stevan Divjaković, dodajući da krajnji sud o delu treba da daju umetnici koji učestvuju i publika koja će to slušati. Ova opera će u koncertnom obliku reprizno biti izvedena i 28. marta, na Dan Srpskog narodnog pozorišta.
N. Pejčić
Dirigentska palica Mikice Jevtića
Pod dirigentskim vođstvom i palicom Mikice Jevtića, operu će izvesti solisti, hor i orkestar Opere SNP -a. U ulogama su: tenor Saša Petrović (Vladimir), sopran Danijela Jovanović (Kosara), baritoni Nebojša Babić (Vladislav), Vasa Stajkić (Samuil), i Željko R.Andrić (Radovan), kao i mecosopran Violeta Srećković (Mara) i bas Goran Krneta (David).