Mladi talenti klasične muzike predstaviće Srbiju u Budimpešti
Četiri naša mlada talenta klasične muzike, od kojih su čak dva đaka Muzičke škole “Isidor Bajić” – Lana Zorjan i Petra Spasojević, izabrana su početkom avgusta da predstavljaju Srbiju na internacionalnom takmičenju „Virtuozi V4+ - Sviramo istim jezikom“, i upravo danas oni kreću u Budimpeštu, gde će učestvovati u ovom televizijskom šou talent programu.
Ovo takmičenje postoji u Mađarskoj već šest godina, i prošireno je na zemlje Višegradske grupe, a Srbija je dobila poziv da ove godine bude specijalni gost.
Za ovo takmičenje instrumentalista starosti do 18 godina, i solo pevača do 20 godina, kod nas se prijavilo 62 kandidata – učenika osnovnih i srednjih muzičkih škola i studenata muzičkih akademija, a žiri je, pored jedanaestogodišnje violinistkinje Lane Zorjan i petnaestogodišnje pijanistkinje Petre Spasojević, izabrao i osmogodišnju Kristinu Vasić, koja svira saksofon (MŠ „Milenko Živković“ iz Paraćina), i petnaestogodišnjeg gitaristu Vuka Vukajlovića (MŠ „Kosta Manojlović“ iz Zemuna).
Žiri koji je odabrao predstavnike Srbije činili su: Dragan Đorđević Suzuki – FMU i Škola za muzičke talente Ćuprija, Vladimir Milošević FMU Beograd, Ana Bogdanović Radić – Simfonijski orkestar RTS, Jelena Simonović Kovačević – Akademija umetnosti Novi Sad, Boško Radojković „ Gitarart”, i Silvana Grujić – Muzička redakcija RTS, u saradnji sa produkcijom takmičenja „Virtuozi“.
Predstojeće takmičenje u Budimpešti, koje će biti snimano, odvija se u nekoliko etapa: dva polufinala, finale i superfinale, a na kraju će biti izabrano petoro mladih muzičara – iz svake zemlje po jedan, koji će biti pobednici takmičenja „Virtuozi V4 – Sviramo istim jezikom“. Oni će nastupiti na gala koncertu u Budimpešti, a sve emisije – etape takmičenja biće emitovane tokom novembra i decembra meseca na RTS-u, i u programima emitera zemalja učesnica.
Lana Zorjan svira violinu još od četvrte godine, što i nije čudno, jer potiče iz muzičke porodice, ona je već treća generacija koja se bavi muzikom, a njena majka Florina Arabela Zorjan joj predaje violinu u MŠ “Isidor Bajić”. Kao izuzetno talentovana, Lana Zorjan je počela da radi i sa profesorima akademija, najpre sa Imreom Lakatošem (AUNS), kako podseća Florina Arabela Zorjan, a sada i sa Ivanom Aćimoski Žikić iz Beograda (FMU), i svira kompozicije iz programa namenjenog studentima. - Ovo takmičenje za instrumentaliste do 18 godina, i to za sve instrumente, i za solo pevače do 20 godina zanimljivo je po tome što se svi takmiče u istoj kategoriji, što je jako teško, i vrlo neobično. Toga nema na muzičkim takmičenjima. Lana je osvojila preko 40 međunarodnih prvih nagrada, u preko deset zemalja, ali se nikada nije takmičila sa toliko starijima, i sa ostalim instrumentima – napominje Florina Arabela Zorjan.
Međutim, i Lana Zorjan, kao i Petra Spasojević, s velikim nestrpljenjem očekuju ovo takmičenje, možda i zbog toga što su zbog pandemije ostale uskraćene za neke važne nastupe i takmičenja. Ovim učešćem, a značajnim uspehom smatraju već samo to što su izabrane da predstavljaju Srbiju na ovom takmičenju, one dobijaju i mogućnost i čast da nastupe kao solisti i s tamošnjim orkestrom, i naravno da pokažu svoj talenat pred ogromnim auditorijumom. Zanimljivo je, inače, da talenat Lane Zorjan i Petre Spasojević ne podrazumeva samo sviranje, nego su vrlo uspešne i u komponovanju. Za ovo takmičenje Lana Zorjan je pripremila kompoziciju “Skerco tarantele” Henrija Vijenjavskog, jedno najvirtuoznijih dela pisanih za violinu, kako podseća Florina Arabela Zorjan, a u finalu će svirati Koncert za violinu i orkestar u d - molu, drugi i treći stav, takođe Vijenjavskog.
- Oduvek sam jako htela da idem na to takmičenje, i ne mogu stvarno da verujem da sam uspela da se plasiram i da idem u Budimpeštu. Mislim da ovo takmičenje može da mi pruži neke mogućnosti, jer je jako dobro medijski propraćeno, i zaista se puno priča o tome u klasičnom svetu, tako da mislim da će mi otvoriti neka vrata, ako se dobro pokažem. Program koji ću izvoditi je dosta ozbiljan, uopšte nije lak, to je program za akademce, ali ja sam prošle godine svirala prvi stav ovog koncerta Vijenjavskog. Kad sam čula da sam prošla na ovom takmičenju, obnovila sam “Skerco tarantele” koji sam već svirala u prva dva kruga, i koji ću svirati u trećem krugu. Pripremila sam i drugi i treći stav koncerta Vijenjavskog, koji je trebalo tek za pola godine da savladam, ali sam ga navežbala na letovanju i sada ga znam odlično – kaže Lana Zorjan.
U dogovoru sa svojom profesorkom Anom Frlin, za ovo takmičenje je Petra Spasojević odabrala i pripremala nekoliko kompozicija, među kojima su Debisijeva Arabeska, Etida u F - duru Moškovskog, zatim Hajdnova sonata u F-duru, Pulenkova Noveleta br.3 u e - molu, Šopenov Nokturno u e - molu i Bahov klavirski koncert u f - molu.
- Jako sam želela da se prijavim za ovo takmičenje, zato što mislim da ću se pokazati na najbolji mogući način, pošto znam da na sceni pokažem najbolje od sebe. Velika mi je i čast što ću predstavljati Srbiju prvi put u životu na ovakvom takmičenju. Osećam ogromnu odgovornost i obavezu, i očekujem da ću steći nova iskustva, znanja i prijateljstva koja će mi kasnije koristiti u životu. Svi bi mi želeli da pobedimo, ali ja imam svoj cilj, a to je da svetu pokažem da se granice i predrasude ruše kad se radi ono što se voli, u smislu da ja kao osoba sa invaliditetom uspevam u tome što radim, da mogu i drugi da uspevaju, i da ih motivišem da krenu mojim stopama – ističe Petra Spasojević, koja uprkos tome što joj je uskraćen vid, savladava prepreke, ne odustajući od svojih namera i ambicija.
Njena profesorka Ana Frlin, pored Petrinog talenta, i apsolutnog sluha koji joj pomaže i da kompozicije savladava na osnovu snimaka, ističe i da je deo njenog dara i otvorenost za nastupe.
- Petra voli da nastupa, i tada se pokaže čak u najboljem svetlu, što je vrlo važno ako će se neko baviti muzikom na profesionalan i na koncertantan način, tako da je ona na pravom putu – napominje Ana Frlin. – Odabrane kompozicije su u skladu s njenim sposobnostima, čak i malo teže zbog nastavka koji je očekuje u školovanju. Već sada Petra radi još i teži program. Kompozicije savladava velikom upornošću, a ja sam vodila računa da je, pošto mi radimo samo uz pomoć snimaka, od početka osposobim da na što lakši način zapamti i duže kompozicije, i veća muzička dela.
N.P-j.