Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

REČ KRITIKE Otelotvorenje kreativnosti i kontradiktornosti u jednoj Polin Boti

22.12.2023. 13:08 13:16
Piše:
Foto: Wayne Gee

Priča pop umetnice Polin Boti (1938 - 1966) postala je legenda u istoriji britanske posleratne umetnosti. Njeni radovi, nastali tokom eksplozivne karijere prekinute preranom smrću u 28. godini, ponovo su „otkriveni” u novom milenijumu nakon što su decenijama bili u senci.

Kao studentkinja na Kraljevskom koledžu umetnosti kasnih 1950-ih, družila se sa  potonjim ikonama britanskog pop-arta Piterom Blejkom i Dejvidom Hoknijem, istovremeno gradeći specifičan stil u svetu u kome dominiraju muškarci. Naime, u vreme kad je ona upisivala Royal College of Art, samo je pet žena bilo među zaposlenima na RCA, dok je broj studenkinja bio u odnosu na muškarce još neproporcionalniji. Institucionalna diskriminacija i seksizam, koje je ubrzo upoznala, nisu međutim omeli Polin u nameri da se afirmiše kao umetnica. Naprotiv, nakon što je diplomilara i priredila niz izložbi, kritika je počela o njoj da govori kao o otelotvorenju kreativnosti i kontradiktornosti prvih koraka britanske pop umetnosti.

Sa oštroumnom samosvesnošću i optimizmom ona je u tu kontrakulturu u nastajanju unela perspektivu mlade žene koja uživa u zadovoljstvima konzumerizma i iskustvima zaljubljenosti – što je sve bilo u oštrom, ironičnom kontrastu sa fetišizacijom žena u momačkom pop art svetu. U radovima je često koristila crveno cveće i ružu, svesna njihove simbolike i konotacija. Takav pristup se ponajbolje vidi na Color Her Gone, omažu Merilin Monro. Njeni radovi imali su i primese političkog komentara. Recimo, u  Countdown to Violence aludirala je na tadašnja aktualna politička zbivanja uključujući rat u Vijetnamu, rasne nemire u Birmingemu i ubistvo Džona F. Kenedija, koje je prikazano i na kolažu It’s a Man’s World I (1964), uz Ringa Stara i Džona Lenona, Alberta Ajnštajna, Muhameda Alija, Lenjina... Nakon što joj je 1965. dijagnostikovan kancer dok je bila u drugom stanju, Polin Boti je odbila hemoterapiju koja bi ubila njenu bebu i umrla je svega nekoliko meseci nakon što joj se kćerka rodila.

Miroslav Stajić

Piše:
Pošaljite komentar