U požarima u Novom Sadu ove godine izgoreo 51 automobil
NOVI SAD: Gotovo svaki drugi dan neko vozilo “strada” u požaru u južnoj Bačkoj, ali takvi slučajevi nisu rekost ni u ostalim okruzima.
Najčešće se radi o uzrocima koji se dovode u vezu s električnim instalacijama, ali javna je tajna da se ponekad i šalju poruke ljudima iz kriminalnog okruženja namernim izazivanjem požara. Podsetimo, dva parkirana automobila izgorela su početkom prošlog meseca u Ulici Ilije Birčanina na Novoj Detelinari, u Novom Sadu.
Prema navodima svedoka, požar je izbio na automobilu marke “sitroen”, a vatra se brzo proširila i na susedni “fiat punto”. Prošle nedelje je takođe izgoreo jedan parkiran “sitroen”dvorištu. Isto tako, automobil “suzuki” je u potpunosti oštećen plamenom ovog mesca na novosadskom Novom naselju, na uglu Bulevara Slobodana Jovanovića i Bulevara Jovana Dučića.
U požaru niko nije povređen, a vatru su gasili vatrogasci. U sećanju je i događaj koji je privukao veću pažnju javnosti, kad je evakuisan stambeni kompleks u Ulici episkopa Visariona na Podbari. Tada, pre tri meseca oko četiri sata ujutro, zbog požara koji je izbio u podzemnoj garaži,samo pukom srećom nije bilo lekarskih intervencija zbog povreda. Ipak, vatra je zahvatila i oštetila nekoliko automobila, a veća šteta je sprečena zahvaljujući brzoj intervenciji vatrogasaca i policije.
Pošto je uviđaj obavljen i požar potpuno lokalizovani ugašen, više od 200 stanara pušteno je nazad svojim domovima. Tom prilikom, postojala je velika opasnost da vatra zahvati velike prodavnice i njihova skladišta sa hemikalijama koje su u prizemlju te zgrade u kojoj su i garaže.
Biro MUP-a za informisanje saopštio je za “Dnevnik” da je lane na saobraćajnim sredstvima u Novom Sadu bilo 97 požara, a da je njih u ovoj godini u tom gradu bilo 51.
Najčešći uzroci nastanka požara na vozilima u toku vožnje su neispravne i dotrajale električne instalacije na vozilu, kao i sistem za snabdevanje motora gorivom, dok je kod teretnog programa vozila veoma čest uzrok požara u toku vožnje - blokada kočnice točka kamiona ili prikolice, kada usled trenja dolazi do razvijanja veoma visokih temperatura i do samupaljenja, kažu u MUP-u.
Naravno, preventivne mere se sprovode upravo zbog otklanjanja uzroka nastanka požara na saobraćajnim sredstvima.
Redovnim servisiranjem i održavanjem vozila smanjuje se rizik od nastanka požara kao i ostalih neželjenih posledica, napominju u MUP-u.
Za razliku od slučajeva u toku vožnje, najčešći uzrok nastajanja požara na parkiranom vozilu je električna instalacija, kao posledica zagrevanja električnih provodnika zbog prolaska električne struje, kratkih spojeva, velikog prelaznog otpora i varničenja.
Biro naglašava da bi svako vozilo trebalo da poseduje i aparat za početno gašenje požara. Ukoliko se reaguje odmah po nastanku požara velike su šanse da se taj požar i ugasi i tako spreči veća materijalna šteta ili čak ljudske žrtve. Takođe, napominje, da gašenje požara na vozilima može biti opasno, ukoliko dođe do potpuno razvijenog požara kada se javljaju veoma visoke temperature i preko 1.000 stepeni Celzijusovih.
M. Vujačić