Tema "Dnevnika": Čak 98 mladih vozača poginulo u saobraćaju od početka godine
Na Centralnom groblju u Futogu danas posle podne biće sahranjen Milan Aleksić (24), koji je poginuo u subotu rano ujutru u nesreći , kada je vozilo izletelo s puta i udarilo u traktorsku prikolicu parkiranu pored puta u Ulici Rade Kondića kod broja 146.
Prema dosadašnjim informacijama, mercedes kojim je upravljao Aleksić kretao se iz pravca Novog Sada, a pretpostavlja se da je zbog mokrog kolovoza usled kiše koja je padala, izgubio kontrolu nad vozilom, i najpre udario u reklamnu tablu, a zatim, prednjim delom automobila u traktorsku prikolicu s kupusom, koja je bila parkirana van kolovoza.
- Ove godine zabeležen je povećan broj mladih osoba koje su izgubile život u saobraćajnim nesrećama i do sada je poginulo njih 98, što ih čini jednom od najugroženijih kategorija učesnika u saobraćaju - rekao je direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović.
- Neki od glavnih problema kod mladih vozača su neiskustvo i želja za dokazivanjem. Te dve stvari dovode do saobraćajnih nezgoda, nažalost sa tragičnim posledicama - izjavio je Stamatović na tribini „Um na drum”, koji je organizovala beogradska opština Vračar.
Naglasio da posebno treba ukazati i na problem i rizik kod vožnje pod dejstvom alkohola i psihoaktivnih supstanci, koje je takođe često prisutno.
Stamatović je dodao da je važno razgovarati s mladima što Agencija čini stalno i naglasio da promoteri, koje su poznate ličnosti, mogu da pošalju jaku poruku.
- Pokušavamo s osobama koje su prepoznatljive, koje mogu da pošalju jaku poruku, da dođemo do svesti mladih kako bi uticali na to da budu bezbedni u saobraćaju - kazao je Stamatović.
Dejan V. (19) nastradao je u teškoj saobraćajnoj nesreći koja se juče oko 9.45 sati dogodila u mestu Vica kod Lučana. Naime, kako mediji prenose, mladić je preminuo na licu mesta nakon što je vozilom BMV udario u parkirani kamion.
Prema nezvaničnim informacijama, Dejan je imao probnu vozačku dozvolu i nije imao sigurnosni pojas. Do same nesreće došlo je kada je mladić odlučio da pretekne golf kojim je upravljao D. K. (19) sa probnom vozačkom dozvolom.
Dejan je nakon preticanja izgubio kontrolu i sleteo sa kolovoza nakon čega je udario u kamion koji je bio van puta. Vozač golfa sleteo je sa puta, ali na drugu stranu. Kako je utvrđeno, nije bilo kontakta između BMV-a i golfa.
Reli vozač Dušan Borković kaže da je tema bezbednosti saobraćaja goruća, posebno kada je reč o mladim vozačima.
- Mladi su najkritičnija grupa, zbog adrenalina, kako se kaže „mlad - lud”, misle da im je sve moguće i da su nepobedivi. Međutim, saobraćaj je opasniji od trkačke staze - rekao je Borković.
Kako je naveo, ceo život je proveo na trkačkoj stazi, ali nikada nije vozio brzo u saobraćaju, opisao je automobil s prekomernom brzinom kao „projektil” i naglasio da mladi svoju želju da voze brzo treba da ostvare samo na trkačkoj stazi.
- Mladi ako znaju da voze brzo, neka voze trke, i tamo neka se dokazuju, saobraćaj nije mesto za to - istakao je Borković.
Istakao je razliku između neiskusnih i iskusnih mladih vozača i rekao da neiskusni vozači nisu problem, jer se oni plaše i voze oprezno, a da problem nastaje kada se opuste.
- Problem se dešava kada neko položi pa prolazi vreme, godina, dve, tri i dobije sigurnost u automobil, kada postanu sigurni da znaju da voze i tada nastaje problem, proradi adrenalin - zaključio je Borković.
U proteklih pet godina u saobraćajnim nesrećama tragično su nastradale čak 442 mlade osobe uzrasta od 15 do 30 godina. Ginuli su vozači, putnici, mahom oni koji su tek navršili 18 godina vraćajući se iz noćnog provoda.
Prema podacim a Agencije za bezbednost saobraćaja, u 2021. godini u Republici Srbiji pogi-nulo je 101 mlado lice, što čini 19 posto od ukupnog broja poginulih lica, odnosno svako peto lice poginulo u saobraćajnim nezgodama je uzrasta od 15 do 30 godina. Povređeno je 6.587 mladih učesnika u saobraćaju, što je 33 posto od ukupanog broja povređenih lica u saobraćajnim nezgodama.
- Karakteristično za mlade je da nemaju dovoljno iskustva u upravljanju vozilom, a s druge strane stepen emocionalne zrelosti, kao i način života mladih utiče na povećanje rizika od nastanka saobra-ćajnih nezgoda i težine posledica saobraćajnih nezgoda. Mladi najviše stradaju kao vozači i putnici, pre svega u putničkim automobilima, posebno od juna do avgusta. U većoj meri smrtno stradaju mladići (83 posto) u odnosu na devojke (17 posto) - navodi se u godišnjem izveš-taju Agemcije. .
U periodu od 2011. do 2021. godine najveći broj poginulih mladih učesnika u saobraćaju bilo je 2011. godine (185), a najmanji 2019. godine (98). Nakon 2011. godine uspostavljen je relativno stabilan trend sma-njenja broja poginulih mladih učesnika u saobraćaju.
Najviše poginulih mladih prošle godine imalo je 20 godina (12 lica). Mladi vozači i putnici u najvećoj meri su smrtno stradali u večernjim, noćnim i ranim jutarnjim časovima. Od 21 čas do dva sata ujutru poginulo je najviše mladih vozača i putnika.
D. Nikolić
M. Bozokin