Šta kupci iz Evrope i sveta pazare u Srbiji preko interneta?
Pojava interneta donela je mnogo novina u naš život i između ostalog otvorila nove kanale prodaje.
Kupovima i prodaja preko e -radnji nije više ništa neobično. Sem naših potrošača koji kupuju razne stvari u ovim prodavnicama širom sveta tu su i domaći proizvođači kojima se ođednom otvorilo strano tržište na potpuno nov način. U Ministrastvu trgovine Srbije predviđaju da će se do 2030. godine čak 85 odsto preduzeća baviti e-trgovinom te koristiti tehnološke potencijale za ekonomski progres i plasirati robu i usluge i na inostrano tržište nephodno je da se Srbija za to pripremi.
A šta je to što što potrošači šiirom sveta naručuju iz Srbije? Sve i svašta reklo bi se. Tu su opanci za KUD-ove širom sveta a koji neguju naš i uopšte balkanski folklor. Pecaroški probor takođe ima dobru prođu. Traže se i tašne za laptopove sa narodnim motivima. Od druge robe tu su mali kućni aparati i TV prijemnici a koji su ovde jeftiniji nego u drugim zemljama. Nadležni su primetili da je je neophodno ojačati naše ljude u domenu znanja u oblasti elketronske trgovine. Zato je pre nekoliko meseci Ministarstvo trgovine,turizma i telekomunikacija formiralo stručnu grupu koja koja radi na Akcionom planu za unapređenje elektronske trgovine kod nas.
O tome kako pospešiti naša mala preduzeća i preduzetnike da izađu na tržište kada već vide da su i te kako konkurentni počasni predsednik Unije poslodavca Srbije Nebojša Atanacković kaže:
- Naši privrednici često ne poznaju propise na tržištima gde mogu da izađu i konkurentni su. Istovremeno nemaju logisitku koja je dostupna velikim preduzećima.Tu bi mogla da im pomognu strukovna udruženja posebno klasteri da znaju koji sertifikati ili drugi uslovi vladaju na tržištima i u državama za koje su zainteresovani.
Kako pak izgleda izlazak na stano tržište jedne preduzetničke radnje. To zna Mirna Rackov vlasnica radionice ua izradu obuće “Maca papučarica” iz Kikinde. Ona proizvodi opanke za potrebe KUD-ova širom sveta. Nema e-radnju već sve ide preko “Fejsbuka” a plaćanje je paušalno.
- Za sada ne vidim potrebu da otvaram e-radnju jer porudžbine i ovako stižu i plaćanje je redovno. Narudžbine stižu svih krajeva sveta. Eto nedavno sam imala pošiljke za Austriju, Australiju, Sloveniju, Mađarsku i Kanadu.
Za razliku od nje vlasnik d.o.o “Karp sistem” iz Zrenjanina Bojan Bojanić koji ima preduzeće za izradu pecaroškog pribora uskoro otvara i e - radnju da bi ponuda bila dostupnija kupcima i u Srbiji i van nje.
- Očekujmo da će e - radnja otvoriti vrata za dva meseca. Takva vrsta prodaje je budućnost i moramo ići u korak sa vremenom. Narudžbina iz inostranstva ima posebno za hranilicu za šarane a koja je dobila i nagradu za inovaciju godine kod nas 2017. Na ideju da otvorim eprodavnicu došao sam jer sve češće robu šaljem pouzećem preko granice posebno u okolne zemlje.
Od onoga što ne spada u folklor i našu robu tu su TV prijemnici i mali kućni aparati. Radnjama kažu da su i te kako traženi mikseri, blenderi a televizori i oni jeftiniji kao i skuplji.
Potrošači iz Srbije baš nisu vični kupovini u e -radnjama. Podaci koje ima Ministrastvo trgovine turizma i telekomunikacija pokazuju da čak 45,4 odsto korisnika interneta nikada nije kupovalo niti poručivalo robu i usluge onlajn. U Ministrastvu smatraju da to ukazuje da je potrebno uložiti dodatni napor da se unapredi legislativa kod nas kao i da se ojača poverenje potrošača u ovakav vid trgovine.Broj korisnika e- trgovine ipak raste. Broj onih koji stalno kupuju na netu porastao je sa 18 odsto u 2011 na 30,9 odsto lane.
D. Vujošević