Srbiji fale vozači autobusa i kamiona
Da srpski školski sistem nije prilagođen potrebama privrede odavno je znano, ali ukoliko se brzo nešto ne učini, Srbija neće imati
dovoljno vozača koji će raditi u transportu robe i putnika pa će nam autobusi i kamioni stajati na parkilištima umesto da voze inostranim drumovima. Naime, predsednik Poslovnog udruženja u drumskom saobraćaju „Međunarodni transport” Dušan Nikolić tvrdi da trenutno jedva uspevamo da pokrenemo sva vozila u međunarodnom transportu, ali da će za nekoliko godina biti više kamiona na parkinzima nego na putevima.
– U Srbiji ima 100.000 privrednih vozila, od kojih je 10.000 u međunarodnom prevozu, a za njihovo korišćenje potrebno je 120.000 vozača i još oko 20.000 ljudi koji će vozila održavati – upozorava Nikolić. – Sada još i uspevamo nekako da pokrenemo vozila, ali bojim se da će za nekoliko godina to biti nemoguće. Naš školski sistem nije prilagođen potrebama privrede i ako se ovako nastavi, nećemo moći da obezbedimo 140.000 ljudi koji će raditi u transportu robe i putnika.
Koliko je već prisutan nedostatak vozača najbolje ilustruje upozorenje vlasnika prevozničkog preduzeća „Eurošped” iz Beograda Dragana Stojanovića, koji ističe da su njegovi vozači „sve stariji i sve lošije rade, a mlađi su još lošiji od njih i svaka nova generacija je sve gora”. On, kako kaže, obezbeđuje posao za 25 vozača čiji je prosek starosti oko 50 godina, a među njima ima i penzionera pa najstariji od njih ima 67 godina.
– Svaki novi vozač treba da prođe obuku od najmanje šest meseci, koju mu ja plaćam. To ne bi bilo skupo kada bih time zaista obezbedio profesionalca i ne bih strepeo da ću za koju godinu morati i ja da vozim kamione da ne bi stajali na parkingu – rekao je Stojanović.
U Srbiji se trenutno za vozače školuje oko 3.000 učenika, koji nisu prošli bilo kakav test da li su sposobni da zadovolje zahteve te profesije. Doškolovanje vozača košta od 1.500 do 2.000 evra, i to je trošak koji većina mladih, koji čak i završe školu za vozače, sebi ne može priuštiti.
Privatni prevoznici bi morali da plate tu dodatnu obuku, ali veliko je pitanje da li su za to spremni i da li imaju garanciju da će vozači koje dodatno obuče ostatiti da voze za njihovo preduzeće.
S druge strane, mladi vozači „beže” od privatnih gazda jer tvrde da traže od njih da rade od jutra do mraka, čime krše propise i rizikuju sopstveni život, ali i tuđe.
LJ. Malešević
Svim državama nedostaju šoferi
Gotovo svim državama u Evropi nedostaju kvalifikovani vozači, tako da mi nismo izuzetak.
Statistika pokazuje da je od 36 država, u čak 23 radno mesto vozača među prvih deset koje poslodavci najteže popunjavaju. To sve, opet, znači da će najkvalifikovaniji vozači iz Srbije lakše nalaziti posao negde preko granice, a da problem manjka radne snage ostaje ovde.