Sve više se i u Srbiji kupuju novi automobili
U odnosu na prošlu godinu, kako sada stvari stoje, u Srbiji se novi automobili više prodaju.
Naime, u prvoj polovini ove godine građani su kupili više od 16.000 novih automobila, što je oko 12 odsto više nego u istom periodu lane, pokazuju podaci Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.
Kupcima u našoj zemlji za prvih šest meseci prošle godine isporučeno je oko 14.500 novih automobila, a ove godine broj je oko 1.800 veći.
Najviše vozila prodato je u aprilu – više od 3.600, a više od po 3.000 novih automobila kupljeno je i u maju i junu. U prva dva meseca prodato je ukupno oko 3.200 automobila, a brojka od 3.000 novokupljenih vozila gotovo daje dostignuta u martu. Među putničkim vozilima najviše je prodato „fijata”, sledi „škoda”, a na trećem mestu su se smestila „Folksvagenova” vozila. Zabeležena je i veća prodaja luksuznih vozila, a najtraženiji su „mercedes”, „audi” i „be-em-ve”.
Po rečima vlasnika portala „makina.rs” Dragana Stanimirovića, s obzirom na kupovnu moć građana i veličinu tržišta, veća prodaja novih automobila izuzetno je dobar podatak.
– Rast prodaje novih vozila ohrabruje, posebno zato što su to automobili koji imaju savremene motore i manje zagađuju okolinu, a uvek je bolje kupiti nov automobil nego polovni – kaže Stanimirović. – Na rast prodaje novih automobila u odnosu na prošlu godinu delom je uticalo i to što je država kupovala vozila za svoje potrebe, ali svakako i to što se sada odobravaju daleko povoljniji krediti za njihovu kupovinu. Sada su kamate znatno niže nego ranije, samim tim i rate su niže, pa je i kupaca više.
S obzirom na kupovnu moć građana Srbije, mnogo je onih koji se, zbog nedovoljno novca na raspolaganju, opredeljuju za kupovinu polovnih vozila, pa bi se s velikom sigurnošću moglo reći da, i pored rasta prodaje novih automobila, raste i uvoz polovnih. Oni koji se odluče za kupovinu polovnjaka sasvim sigurno mogu pronaći vozilo koje će odgovoriti debljini novčanika i želji za određenim modelom i proizvođačem. Ponuda je bogata i raznovsna, pre svega kada su u pitanju modeli i proizvođači, ali ne i kad je u pitanju godina proizvodnje. Naime, mnogi polovni automobili koji se prodaju na našem tržištu prilično su vremešni i stariji su od deceniju. O tome govori i podatak da je prošle godine u Srbiju je uvezeno čak oko 158.500 polovnih automobila, od kojih je gotovo 97.500 starije od 13 godina.
Ponuda polovnih vozila na auto-placevima u Novom Sadu je dobra, a što se tiče prodaje – pazar je promenljiv. Tako u „JP kompaniju” ukazuju na to da je prodaja nešto malo bolja nego prošle godine, a da se najviše prodaju dizelaši stari oko deset godina, dok je, po rečima prodavca u Auto-centru „Karuzo” Dragana Topalova, kupaca veoma malo.
– Na tržištu nudimo vozila nemačkih i francuskih proizvođača, i to isključivo stara do četiri godine, s euro5 i euro6 motorima – kaže Topalov. – Od početka godine beležimo drastičan pad prodaje, a osim male kupovne moći građana Srbije, na to je najverovatnije uticalo značajno povećanje uvoza polovnjaka, kao i povećanje konkurencije.
Po Stanimirovićevim rečima, sva je prilika da će, s obzirom na do sada uvezene polovne autombile, do kraja godine u Srbiji verovatno biti ostvaren rekord u njihovom uvozu.
– Veliki je problem što se na naše tržište uvoze vozila stara oko 15 godina, koja su veliki zagađivači i potrebno je da se na tom planu nešto promeni, odnosno da se ograniči starost polovnjaka koji se mogu uvoziti, na recimo, pet ili sedam godina – kaže Stanimirović.
D. Mlađenović