Povećanje akciza moglo bi pogurati i cene goriva na domaćem tržištu
NOVI SAD: Cena nafte na svetskom tržištu, praktično, od početka godine ide naviše i barel “brenta” nije se spustio ispod 80 dolara. Na početku godine cena barela kretala se između 80 i oko 84 dolara, a juče je ta količina koštala oko 87 dolara.
Kako će se kretati cena nafte na svetskom tržištu, a time i goriva na lokalnim ne može precizno reći, ali se procenjuje da će na globalnom tržištu doći do rasta potrošnje, pa je moguće i da će cena nafte ići naviše.
Što se tiče cene goriva na pumpama u Srbiji nema većih promena, te je za litar bezolovnog benzina potrebno oko 167 dinara, dok je litar evro-dizela oko 176 dinara. Po rečima generalnog sekretara Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićovića, zbog promena cene nafte ne bi trebalo očekivati promene cene goriva na domaćem tržištu.
- Sadašnje promene cene nafte nisu velike i ne bi trebalo da utiču na cenu goriva na pumpama - kaže Mićović. - Naravno, cena nafte značajno utiče na cenu goriva na lokalnim tržištima, ali nije jedini faktor, odnosno na to utiču drugi parametri koji se menjaju.
On napominje da bi na cenu goriva na domaćim pumpama moglo doći zbog povećanja akcize, odnosno usklađivanja akciza s indeksom potrošačkih cena.
- U protekloj godini indeks potrošačkih cena iznosio je 7,9 odsto, a to znači da će, u skladu sa Zakonom o akcizama, doći do usklađivanja akciza na gorivo, odnosno da će se za taj procenat one uvećati. Uz procenat povećanja od 7,9 odsto, litar goriva bi trebalo da poskupi za oko pet dinara. Naime, akcize će biti više u rasponu od 4,5 do 5,7 dinara po litru, a kada se obračuna i porez na dodatu vrednost ukupna fiskalna obaveza biće za oko 5,5 dinara viša. Ipak, za sada se ne zna kada bi do povećanja akcize, a time i cene litre goriva, moglo doći jer je bilo slučajeva da se akcize povećaju tek polovinom godine - kaže Mićović.
Raste potrošnja
- Prošle godine je u Srbiji potrošnja goriva bila veća nego 2019. godine i trebalo bi očekivati da se taj trend nastaviti, kao rezultat rasta i privrede i transporta i saobraćaja uopšte - rekao je Tomislav Mićović. - Tržište je dobro snabdeveno, proizvođači i distributeri su odgovorili na sve zahteve i potrebe tržišta i tako će biti i ubuduće.
Po njegovim rečima, ove godine bi na cene goriva mogle da utiču i nove okolnosti, odnosno primena dva ranije usvojena propisa - vezana za udeo bio komponenete u gorivu i foriranje operativnih rezervi. To će, ukazao je Mićović, povećati troškove kompanija i ako oni budu preneti samo na njih, biće preneti na cenu goriva.
- U periodu od jula pa do kraja ove godine, svi energetski subjekti koji stavljaju gorivo na tržište moraće da imaju 0,5 posto bio komponenete u gorivu. Taj procenat će se, iz godine u godinu, povećavati sve dok udeo energije iz obnovljivih izvora u saobraćaju ne ne dostigne devet procenata. Uz to, od jula se moraju formirati operativne rezerve, a to su količine goriva koje odgovaraju četvorodnevnoj prosečnoj količini goriva koje su kompanije stavljale na tržište prethodne tri godine. I operativne rezerve moraju se uvećavati svake godine - dok se ne dostigne desetodnevna prosečna prodaja u prethodnoj godini.
D. Mlađenović