Oko 30 odsto vozila starijih od 15 godina dvaput na kontrolu
NOVI SAD: Ministar unutrašnjih poslova doneo je novi Pravilnik o tehničkom pregledu vozila, čija primena počinje 5. jula, a koji propisuje uslove koje moraju da ispunjavaju privredna društva koja rade tehnički pregled vozila, uslove i način obavljanja tehničkog pregleda i evidencije koje se moraju voditi.
Novina je da se ceo tok tehničkog prelgeda vozila sada mora snimati video-sistemom koji omogućava najmanje očitavanje registarskog broja vozila, kao i uvid u sve radne operacije koje se izvode tokom tehničkog pregleda, osim radnih koje se obavljaju iz kanala, u vozilu i motornom prostoru. Kada dođe do prestanka rada video-sistema, tehnički pregled se ne sme obavljati.
Posebna novina je – ujedno i najbitnija za građane – da automobili stariji od 15 godina moraju dva puta u toku godine na detaljan tehnički pregled.
Po objašnjenju Stojana Spasića iz MUP-a Srbije, pomenuta odredba primenjivaće se na vozila kojima se nakon 5. jula 2018. godine bude izdavala registraciona nalepnica, tako da će prvi šestomesečni tehnički pregledi vozila, u skladu s novim propisima, početi nakon 5. januara 2019. godine.
Kako je za „Dnevnik” izjavio Vladimir Lalović iz „Auto-rada” u Novom Sadu, za njih novi Pravilnik ne donosi posebne novine jer su mnoge odredbe i do sada primenjivali u tehničkom pregledu.
Jedina novina za nas je snimanje vozila, a sve ostalo radimo i sada, rekao je Lalović, dodajući da oni godišnje na tehničkom pregledu imaju između 40 i 50 odsto vozila starih 15 i više godina.
Kako kaže, cena tehničkog pregleda nije jedinstvena niti je obavezujuća, već svaka auto-kuća ima svoju.
Kod nas je ona 500 dinara po putničkom vozilu. Ima nagoveštaja da će cena tehničkog pregleda biti jedinstvena i propisana na nacionalnom nivou, a pominje se cifra između 3.000 i 4.500 dinara, bez PDV-a, ali to će se tek videti, navodi Lalović.
Ukoliko zaista bude propisana jedinstvena tarifa za tehnički pregled vozila na nivou države, tek onda će se znati tačna računica koliko će vlasnici automobila starijih od 15 godina morati godišnje da plaćaju, s obzirom na novu obavezu da svoje „ljubimce” kontrolišu dva puta, odnosno na svakih šest meseci.
Recimo, ukoliko cena tehnčkog pregleda zaista bude 30 evra, samo tehnički pregled će ih godišnje koštati 60 evra, ili više od 7.000 dinara. Toliko će morati da plaćaju tek naredne godine.
S obzirom na to da do sada mnoge auto-kuće nisu naplaćivale usluge tehničkog pregleda jer su to pokrivala osiguranja prilikom kupovine, novi Pravilnik predviđa da cenu tehničkog pregleda propiše zakonodavac. Marko Manolović iz Udruženja tehničkih pregleda ističe da oni već imaju neku osnovu za razmatranje s obzirom na angažovanje prostora i radnika, jer je sada propisano da tehnički pregled vozila rade dva kontrolora uz obavezan video-snimak.
Po njegovim rečima, tehnički pregled mogao bi koštati oko 30 evra, plus troškovi koje imaju prema Agenciji za bezbednost saobraćaja.
Tehnička ispravnost vozila je važan faktor bezbednosti saobraćaja. Samo tehnički ispravno vozilo može garantovati njegovu bezbednu primenu pa je upravo ona osnovni uslov za registraciju vozila. Zakonom o bezbednosti saobraćaja oređeno je da se redovni tehnički pregled vozila radi jednom godišnje i može se obaviti 30 dana pre isteka registracije vozila. Pošto statistika pokazuje da je u Srbiji oko 30 odsto automobila starije od 15 godina, za njih se sada uvodi obaveza da dva puta godišnje pređu tehnički pregled. Uostalom, u obavezi da dva puta godišnje pređu tehnički pregled i sada su motorna vozila za javni prevoz putnika ili prevoz opasnih materija, kao i ona na kojima se obučavaju kandidati za vozače. Putnička vozila, ali i sva druga, na tehnički pregled moraju doći čista, pregled traje do 35 minuta i sve se za sada snima foto-aparatom. Vozila koja imaju bilo kakva oštećenja, pa makar to bilo i korozija, neće moći da prođu tehnički pregled. Vlasnici automobila koji su skinuli katalizatore moraće da ih vrate ili ugrade nove.
LJ. Malešević