GRAĐANI SRBIJE RUŠE REKORDE U ONLAJN KUPOVINI Potrošili preko 30 milijardi dinara
Građani Srbije sve više kupuju preko interneta i sve češće tako i plaćaju obaveze, a to su pokazali i podaci Narodne banke Srbije koja je saopštila da su građani Srbije u prvom tromesečju ove godine obavili 16,8 miliona kupovina na internetu karticama i elektronskim novcem.
Na taj način je potvrđen nastavak međugodišnjeg trenda rasta, koji u odnosu na isto tromesečje lani iznosi 34,8 odsto. Istovremeno, naglašava se da podaci pokazuju većinsko opredeljene građana Srbije za kupovinu u domaćim internet prodavnicama, što je trend koji se nastavlja i u ovom tromesečju.
U saopštenju se navodi, da je u prvom tromesečju od ukupnog broja kupovine na internetu obavljene u dinarima zabeležen rast od 31,3 odsto, a vrednost tih kupovina uvećana je za 32,7 odsto u odnosu na početak prošle godine. Posmatrano apsolutno, ovakvih transakcija je u prvom tromesečju 2024. godine ukupno bilo 11,5 miliona, a od tog broja na internet stranicama domaćih trgovaca izvršeno je preko 10,7 miliona kupovina u vrednosti od 30,5 milijardi dinara.
Kada je reč o plaćanjima na stranim internet stranicama u prvom tromesečju ove godine zabeležen je porast broja transakcija u evrima od 50,1 odsto, odnosno on je bio 3,1 milion, naspram dva miliona plaćanja, koliko je bilo u prvom tromesečju 2023. godine.
Ukazuje se da je njihova vrednost u ovoj godini veća za 38,4 odsto i da iznosi 133 miliona, u odnosu na isti period lane kada je bila 96,1 milion evra. Istaknuto je i da u ostom periodu broj plaćanja u američkim dolarima na internetu beleži rast od 33,3 odsto ( dva miliona naspram 1,5 miliona plaćanja), dok je njihova vrednost veća za 29,2 odsto (47,8 miliona naspram 37 miliona dolara) u odnosu na prvo tromesečje 2023. godine.
Da građani Srbije ppate savremene tehnologije i sve više kupuju preko interneta kaže i pravni savetnik u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Marko Dragić.
-Kupovina preko interneta odavno je zaživela u Srbiji jer je za mnoge to jednostavnije i brže, a iako su ovom vidu kupovine skloniji mlađi, sve je više i starijih potrošača koji se odlučuju na onlajn kupovinu - kaže Dragić. - Rastu ove vrste kupovine sigurno je doprinelo i to što su potrošačka prava onlajn kupaca nešto veća nego kada se kupuje u radnjama.
On naglašava da to sve važi isključivo ako se kupuje preko registrovanih trgovaca i upozorava da se prilikom kupovine preko interneta mora dobro voditi računa od koga se kupuje, te da se ako se kupuje od fizičkih lica mora biti jako oprezan
- Prodavci moraju imati PIB i matični broja u opisu profila, ukoliko su na instagramu, a to nalaže i Zakon i elektronskoj trgovini. Na sajtu APR-a potrošač može da proveri da li je prodavac registrovan - kaže Dragić.
D. Mlađenović