Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Zaštita potrošača: Kazna na licu mesta za trgovce koji love u mutnom

31.07.2019. 09:38 09:40
Piše:
Foto: pixabay.com

NOVI SAD: Do kraja godine trebalo bi da budu usvojeni novi Zakon o zaštiti potrošača i Strategija zaštite potrošača do 2024. godine.

To su, kako je nedavno državna sekretarka Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić kazala na skupu povodom završetka projekta „Dalji razvoj zaštite potrošača u Srbiji”, započetog u avgustu 2018. godine i u koji je iz pretpristupnih fondova finansira Evropske uložen 1,42 milion evra, koraci koji će doprineti daljem unapređenju te oblasti. Po njenim rečima, u novom zakonu fokus će biti na elektronskoj trgovini, odnosno na zaštiti potrošača u onlajn okruženju, a biće uvedeni novi mehanizmi zaštite u unapređeni Nacionalni registar potrošačkih prigovora.

Ona je istakla da će novi zakon uvesti i instituciju prekršajnog naloga na zahtev organizacija za zaštitu potrošača jer se u zemljama EU pokazalo da se na taj način mnogo brže i jeftinije ostvaruju njihova prava.  

Tržišna inspekcija će dobiti novi instrument, što neće biti dodatna kaznena politika već mogućnost da se vansudski rešavaju sporovi koji dugo traju i mnogo koštaju, istakla je Tatjana Matić.

Po rečima pravnog savetnika u Udurženju za zaštitu potrošača Vojvodine Marka Dragića, novi zakon o zaštiti potrošača doprineće dodatnoj zaštiti potrošača – reklamcije će se brže rešavati, inspektori će, u slučaju uočavanja nepravilnosti, odmah moći da kazne trgovca, a to će doprineti povećenju buyeta namenjenog organizacajama za zaštitu potrošača.

Najznačajnija novina koju će novi zakon doneti je prekršajni nalog, koji će olakšati put za rešavanje potrošačkih prigovora, kaže Dragić.

Kako je dodala, inspektori će moći da na licu mesta da kazne trgovca koji krši zakon, a to bi moglo biti iskorišćeno kao dodatni novac za finansiranje udruženja za zaštitu potrošača u Srbiji.


Više od milion evra podrške udruženjima

Tatjana Matić je istakla da, osim inspekcijskog nadzora, Ministarstvo pruža i finansijsku podršku udruženjima za zaštitu prava potrošača, te da je u junu raspisan konkurs za finansiranje programa u oblasti zaštite potrošača, za šta je obezbeđeno 20 miliona dinara.

Po njenim rečima, od 2008. godine, od kada se ta udruženja projektno finansiraju, za podršku njihovog rada izdvojeno je više od milion evra s ciljem da se obezbedi regionalna pokrivenost zaštite potrošača.


Kad je u pitanju visina kazni, novi zakon ne predviđa njihovu promenu, te se one, u zavisnosti od prekrašaja, kreću od 30.000 dinara pa sve do dva miliona, kaže Dragić.

On napominje i da na osnovu važećeg Zakona o zaštiti potrošača, od ulaganja prigovora, odnosno žalbe potrošača, do rešenja može proteći do 30 dana, a da je novim zakonom predviđeno uvođenje jedinstvenog roka od 15 dana za rešavanje reklamcije. Novi zakon doneće i novine vezane za elektronski trgovinu, a kako Dragić kaže, u praksi se već ostvaruje zaštita potrošača vezana za tu vrstu trgovine i već se vodi baza elektronskih prigovora.

Zahvaljujući toj bazi, može se videti koji su najčešći problemi potošača koji upućuju žalbe, može se uvrditi na šta se žale i da li su njihovi prigovori osnovani ili ne. Naglašavam da potrošači moraju da znaju da su prilikom onlajn kupovine zaštićeni i mogu ostvariti potošačka prava samo ukoliko kupuju od legalnih trgovaca, što se može proveriti uvidom u registar Agencije za privredne registre, ili proverom PIB-a i matičnog broja trgovca. Kupovina onlajn preko društvenih mreža ne obezbeđuje zaštitu potrošača ni na osnovu sadašenjeg zakona, a neće biti ni deo odredbi novog zakona pošto potrošači tada kupuju na sopstvenu odgovornost, kaže Dragić.

D. Mlađenović

 

Piše:
Pošaljite komentar
Novi zakon o zaštiti potrošača do kraja 2019.

Novi zakon o zaštiti potrošača do kraja 2019.

25.07.2019. 14:47 14:49