Zamke u nasrtljivim telefonskim pozivima, penzioneri najčešća meta
NOVI SAD: Pozivi preko fiksnog telefona kojima se nude raznorazne nagrade kojima su izloženi građani Srbije - ne jenjavaju.
Iza njih se, slobodno se može reći, krije zamka, koju mnogi ne prepoznaju i neretko se odazovu na poziv da prisustvuju nekoj prezentaciji. Na kojoj će, naravno, dobiti obećani poklon kao nagradu, ali će mnogi s prezentacije otići nakon kupovine nekog proizvoda koji nisu ni pomišljali da kupe.
Građani koji su meta ovih telfonskih poziva ističu da ih često zovu i kasno popodne, pa i vikendom, da su nasrtljivi i ne prestaju da govore, te da i nisu baš sigurni šta su čuli. Neko poziv prekine, ali ima i onih koji to ne učine, a to su i oni kojima su ovi pozivi namenjeni - uvlačenje u razgovor u kojem se suština prećuti.
Najčešća meta tih poziva su penzioneri, a u skladu s tim i ponuda jer se uglavnom nude različita zdravstvena pomagala, pokloni ili vaučeri. Uslov je prisustvo besplatnoj večeri koja je zapravo prezentacija, na kojoj se prodaju skupi proizvodi, o kojima ni reči nije bilo prilikom telefonskog poziva. Budući da su penzioneri najčešće pozivaju, pitaju se i odakle onima koji ih zovu njihov broj telefona, a to nikome nije baš jasno. Kako je nedavno rekla direktorka sektora za odnose sa javnošću PIO fonda Jelica Timotijević, nijedan podatak prema privatnim firmama, prodavcima, trgovcima ne izlazi iz PIO fonda. Ona je ukazala i da u bazama PIO Fonda postoji obilje ličnih podataka, ali broj telefona - ne.
Po rečima pravnog savetnika u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Marka Dragića, zbog ovih poziva mnogo je potrošača koji koji im se obraćaju, najviše penzionera, a savet iz ove organizacije je da se ne odlazi na takve prezentacije.
- Najbolje je da takve prezentacije se izbegavaju - kaže Dragić. - Nažalost, mnogi se odazovu na taj poziv i veoma često imaju loše iskustvo jer kupe nešto što im nije trebalo i nakon toga nisu sigurni kako da odustavnu od kupovine. Ako neko i ode na takvu prezentaciju ne bi trebalo ništa da kupuje, posebno ako pre toga nije dobro utvrdio koliko takav ili sličan proizvod košta na tržištu. Uz to, svakako ne treba medicinske proizvode kupovati na prezentacijama već treba otići na pravo mesto - kod lekara. Možda su ti proizvodi dobri, kvalitetni i imaju serifikate, ali je način prodaje neadekvatan, a često su i mnogo skuplji nego na tržištu.
Registar "Ne zovi"
Da li će ovakvih telefonskih poziva biti i u budućnosti ili će se nešto promeniti odgovor bi trebalo da da novi Zakon o zaštiti potrošača koji podrazumeva uvođenje registra "Ne zovi". Ovaj registar omogućiće građanima da se prijave preko svojih telefonskih operatera da ne žele da im se preko telefona nešto nudi. Trgovci koji se ogluše o zahtev građana i budu slali poruke ili pozivali brojeve s te liste prekršajno će odgovarati i platiti kazne, koje nisu male.
Za pravna lica predviđene su prekršajne kazne od 50.000 dinara, za odgovorno lice u preduzeću 8.000 dinara, za preduzetnika 30.000 dinara. Ukoliko trgovac ne postupi po prekršajnom nalogu, predviđene su znatno oštrije kazne - od 300.000 dinara do 2.000.000 za firmu, a za odgovorno lice u preduzeću od 50.000 dinara do 150.000. Za preduzetnike je predviđena kazna u rasponu od 50.000 do 500.000 dinara.
On naglašava i da je važno da oni koji kupe neki proizvod na prezentaciji znaju da imaju pravo da odustanu od kupovine u roku od 14 dana i to bez ikakvog obrazloženja, da se novac mora vratiti, ukoliko je proizvod i plaćen i da prodavac tu odluku potrošača mora da poštuje.
- Prodavac je obavezan da tu inforaciju kaže potošaču/kupcu, a na to ga obavezuje Zakon o zaštiti potrošača. Prilikom kupovine mora se popuniti obrazac za odustanak od ugovora, a ako prodavac kupca nije obavestio i ako kupac nije dobio taj obrazac onda se proizvod može vratiti u roku od godinu dana, uz iste uslove, odnosno celokupna suma se mora vratiti - kaže Dragić.
D. Mlađenović