Za 11 meseci 17.000 žalbi na sivu ekonomiju
Prijavljivanje sive ekonomije i kršenja epidemioloških mera od juče je dodatno olakšano, jer je građanima i privrednicima na raspolaganju IVA, ChatBot aplikacija republičkih inspekcija.
Nova usluga dostupna je na veb portalu Koordinacione komisija za inspekcijski nadzor www. inspektor.gov.rs i pruža podršku u popunjavanju onlajn obrasca za prijavu.
ChatBot IVA (Inspektor Virtual Asistant povećaće efikasnost i automatizaciju rada Kontakt centra republičkih inspekcija, osnovanog u martu prošle godine. Putem onlajn razgovora sa strankama, IVA će pomoći da budu izbegnuta čekanja, dodatno angažovanje operatera i analitičara, kao i inspekcija, jer će obrada brojnih neadekvatnih zahteva i ponavljajući poslovi biti zamenjeni radom softverske aplikacije.
- Za 11 meseci rada, Kontakt centru je upućeno gotovo 17.000 prijava i IVA će biti velika pomoć u obradi svih budućih predstavki. ChatBot ćemo razvijati kroz tri faze. U okviru prve faze, aplikacija će služiti za navigaciju i pomoć građanima da popune onlajn formu, dok će druga faza omogućiti početnu trijažu pitanja i predstavki. Poslednja faza podrazumeva nadogradnju aplikacije, kao i pružanje informacija o zakonskoj regulativi i inspekcijskoj praksi, kako bi se stranke edukovale i smanjio broj poziva, predmeta i predstavki koje nisu u nadležnosti republičkih inspekcija – kaže Dragan Pušara, šef Jedinice za inspekcijski nadzor u NALED-u.
Reformu i modernizaciju sistema inspekcijskog nadzora pokrenulo je 2017. godine Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, u saradnji s NALED-om, i uz finansijsku i tehničku podršku Evropske banke za obnovu i razvoj, u cilju poboljšanja rada inspektora i ukupnog poslovnog okruženja u Srbiji.
Uz podršku NALED-a, osnovana je Jedinica za podršku oordinacionoj komisiji za inspekcijski nadzor, koja je koordinisala sveobuhvatnu reformu i koja uključuje 44 inspekcije u 14 ministarstava.
Jedna od ključnih mera Nacionalnog programa za suzbijanje sive ekonomije je uspostavljanje i razvoj Kontakt centra republičkih inspekcija. To je jedinstveno upravno mesto, gde privrednici i građani mogu da prijave sivu ekonomiju, neregistrovane subjekte i nelojalnu konkurenciju, kao i nepravilnosti ili pritužbe na rad inspektora putem portala, telefona, e-pošte i glasovne pošte.
Najviše prijava republičkoj inspekciji
Od 16.884 prijava građani i privrede, više od 5.000 bilo je u nadležnosti republičkih inspekcija, 1.270 je prosleđeno lokalnim inspekcijama, dok je kod ostalih strankama data informacija, pravna podrška ili pravni savet, prijavljeni problemi nisu bili u nadležnosti republičkih inspekcija ili nisu predstavljali veliki rizik, a bilo je i nepotpunih predstavki ili predstavki s greškom (kod glasovnih poruka). Najviše prijava upućeno je Inspektoratu za rad (1.134), Tržišnoj (1.061), Poreskoj (1.036) i Sanitarnoj inspekciji (811).
Osim podrške u popunjavanju onlajn obrasca, za građane i privredu je pripremljena detaljna lista problema, odgovori na pitanja i moguća rešenja, koja će putem ChatBot aplikacije biti dostupna za sledeće inspekcije: Tržišna inspekcija, Inspektorat za rad, Poreska uprava, Sanitarna inspekcija, Inspekcija za drumski saobraćaj, Građevinska inspekcija, Urbanističko–građevinska inspekcija, Upravna inspekcija, Poljoprivredna inspekcija, Veterinarska inspekcija, Prosvetna inspekcija, Zdravstvena inspekcija, Inspekcija socijalne zaštite, turistička inspekcija, Inspekcija poštanskih usluga i inspekcija koje su u nadležnosti jedinica lokalne samouprave.
Z. Delić