Uništavanje saobraćajne signalizacije košta i sigurnosti i para
Na mnogim saobraćajnicama u Srbiji, bilo da su u gradovima, naseljenim mestima ili je reč o nekim drugim putevima, neretko se mogu videti polomljeni i oštećeni saobraćajni znaci, koji se moraju obnoviti.
To se jedne strane, negativno utiče na bezbednost saobraćaja i direktno ugrožava živote učesnika u saobraćaju jer oni nisu/neće biti na vreme obavešetni o onome što ih čeka na putevima, o ograničenjima, recimo, ili nekim drugim važnim informacijama. Dešava se, kao što je to nedavno bio slučaj, da na pojedinim putevima i deonicama u kratkom vremenskom roku bud oštećeno i preko 60 saobraćajnih znakova.
Nepotrebno je i govoriti o tome da se novac, koji je mogao biti uložen u kvalitet puteva, mora usmeriti ka kupovini i postavljanju nedostajuće signalizacije. Upravo na to upozoravaju iz JP „Putevi Srbije“. Naime, iz ovog preduzeća ukazuju da je godišnja šteta koja nastaje zbog ovakvih pojava ogromna jer vrednost ukradenih, oštećenih i uništenih saobraćajnih znakova, putokaznih tabli, smerokaza i ostale saobraćajne signalizacije i opreme iznosi preko 140 miliona dinara, odnosno više od milion evra godišnje.
Iz JP „Putevi Srbije“ ukazuju i da se na teritoriji cele Srbije godišnje ukrade više hiljada saobraćajnih znakova i putokaznih tabli.
Samo jedan primer
Poslednjih dana na državnom putu broj 13, na deonici od petlje Kovilovo do raskrsnice za Padinsku Skelu, oštećena je vertikalna saobraćajna signalizacija, a šteta koja je pri tome načinjena dostigla je vrednost od skoro pet miliona dinara.
Kako kažu u JP „Putevi Srbije”, oštećeni su 63 saobraćajna znaka i veliki broj tabli koje su namenjene za vođenje i upućivanje saobraćaja.
Iz ovog preduzeća ističu da presvlačenje jednog kilometra puta u proseku košta oko 12 miliona dinara, te da se jasno vidi da je šteta velika i da se umesto ulaganja u puteve novac mora usmeriti u kupovinu saobraćajne signalizacije.
Računica JP „Putevi Srbije“ kaže da se za ukradenu i oštećenu saobraćajnu signalizaciju, koja se mora obnoviti, troši onoliko novca koliko je potrebno da se godišnje rehabilituje 12 kilometra puta.
Onima koji se o brinu o tome da postavljeni saobraćajni znaci pruže valjanu informaciju o pravilima ponašanja na putevima posao je da oštećenu ili nedostajuću signalizaciju zamene i to je nešto što se svakodnevno radi. Naravno, saobraćajna signalizacija mora se zamenjivati i zbog oštećenja nastalih zbog vremenskih uslova, dotrajalosti, promene pravila ponašanja na drumovima...
Ipak, ne treba puno mudrosti da bi se shvatilo da bi se za taj, uobičajeni, posao trošilo mnogo manje sredstava nego što se troši zbog toga što ima onih koji uklanjaju ili oštećuju postavljenu saobraćajnu signalizacijeu i opremu.
D. Mlađenović