U Veterniku i u Bečeju prave hranu za Amerikance
Odavno smo poznati po dobroj kuhinji ali se u poslednjih nekoliko godina tome pridaje veći značaj u nameri da proizvodnja hrane i gastronomija postanu bitan deo domaće ekonomije.
U tome sve više imaju uspeha mladi preduzetnici, jer osluškujući potrebe potrošača dolaze do ideja koje brzo pretvaraju u proizvode o kojima se potom čuje nadaleko i tako grade imidž domaćoj prerađivačkoj industriji. Sve do skoro bilo je nezamislivo da se domaći prizvod nađe pred više od 350 miliona potrošača, ali je to uspelo pre pola godine veterničkoj firmi” Šumska tajna” i preduzeću iz Bečeja “Ril red” .
Obe prave namaze organskog porekla, jedna na bazi pečuraka, a druga od malina .
Na “Amazonu” je lane bilo dva i po miliona prodavaca sa više od 120 miliona proizvoda , dok se vrednost ove kompanije ceni na 1,2 hiljade milijardi dolara. “Šumska tajna”, kaže za “Dnevnik” osnivač i direktor Nikola Stanišić na probirljivo američko tržište dospela je pre pola godine, gde “Amazonu” prodaje pet namaza od vrganja, crnih tartufa, lisičarki , smrčka i crne trube.
– Količine koje za sada tamo plasiramo su simbolične, tek treba da se dođe do značajnije trgovine, ali je uspeh sam po sebi veliki, ne samo zbog toga što je u pitanju američko tržište, već i zato jer “Šumska tajna “ postoji dve i po godine .
Namazi su kaže Nikola Stanišić, veganski, bez šećera, nisko kalorični i sa dosta proteina pa odgovaraju potrebama modernih potrošača koji pridaju važnost zdravoj ishrani.
Pre nego što je “Šumska tajna” dospela do “Amazona” Stanišić kaže da je projekat namaza podržala američka Agencija za međunarodni razvoj (Ju – Es- Ejd) što je bila stepenica da se o namazima od pečuraka čuje dalje i šire .
– Da bi stigli na tržište SAD morali smo da naše etikete uradimo po njihovim standardima a to znači da smo menjali kompletne vrednosti u nutritivnoj tabeli – objašnjava Stanišić. U kompaniji u Veterniku radi šest zaposlenih, a pečurkama se snabdevaju u našoj zemlji.
– Srbija je po pečurkama odmah posle Poljske glavna sirovinska baza u Evropi. Pečurke otkupljujemo od sertifikovanih kompanija u zemlji koje ih beru i na otkupnim stanicama prodaju . Osim na “Amazaonu” “Šumska tajna” namaze prodaje i u Češkoj,Belgiji , Crnoj Gori, Sloveniji i Bugarskoj –istakao je Nikola Stanišić.
Bečejsko preduzeće “Ril red” pravi namaze od malina, bez šećera tako da malina ostane 75 odsto cela, otkupljujući ih od lokalnih proizvođača i od velikih trgovaca koji imaju hladnjače velike zapremine.
I namaze od malina je podržala američka Agencija za međunarodni razvoj , tako što su Bečejci napisali projekat i angažovali marketinške agencije da urade analizu tržišta u nameri da se sazna da li namaz ima mesta kod kupaca.
Z. Delić