Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Trgovci imaju mnogo trikova da ne zamene pokvarene proizvode

25.06.2020. 08:50 09:02
Piše:
Foto: Prodaja kućne tehnike Foto: Youtube/printscreen

Otkako u Srbiji postoji Zakon o zaštiti potrošača, koji reguliše prava i obaveze i trgovaca i kupaca i utvrđuje pravila ponašanja između tih učesnika na tržištu, potrošači su u mnogo boljoj situaciji nego ranije.

Međutim, to ne znači da su upoznati sa svim pravima koja imaju i koja im mogu pomoći prilikom reklamacije nekog proizvoda i, naravno, s obavezama koje moraju ispuniti da bi mogli ostvariti svoja prava.

S druge strane, trgovci su, verovatno, bolje upoznati sa svojim obavezama koje proističu iz tog zakona, ali su dobro upoznati i s pravima kupaca. I pored toga što mnogi poštuju sva pravila igre propisana Zakonom o zaštiti potrošača, veoma retko kupcima prilikom prodaje/kupovine saopštavaju kakva su im prava ako budu morali da reklamiraju proizvod. Zato mnogi kupci i budu iznenađeni, pa i zbunjeni, kada do toga dođe. Neretko ne znaju kome treba da se obrate i zato nije naodmet savet da se, čim nešto kupe i dobiju garantni list, raspitaju kakva prava imaju u slučaju reklamacije i kako da ih ostvare.

8 dana da se odgovori na reklamaciju

Prilikom reklamacije proizvoda, pre svega tehničke robe, trgovci, mahom, izbegavaju da potrošačima ponude zamenu, već ga šalju na popravku kod ovlašćenog servisera, a kupce upućuju da se za više informacija obrate na određeni broj telefona kao korisnički servis. Iskustva potrošača kažu da je to jedan od vidova prevare i iscrpljivanja jer se na telefone niko ne javlja ili se javi jednolični glas s informacijom da nema slobodnog operatera – i tako unedogled.


Ne odustajati

Ako prodavac odbije reklamaciju, kupcu/potrošaču preostaje da angažuje veštaka odgovarajuće struke da bi se utvrdilo da li je proizvod saobrazan ili ne. Ukoliko mišljenje veštaka bude u korist potrošača, on se može obratiti udruženjima za zaštitu potrošača, koja će preduzeti korake u skladu sa zakonom, a pre svega kontaktirati s trgovcem. 

– Većina potrošača smatra da je taj postupak predug i da dosta košta i neretko odustaju. Savetujemo ih da, ukoliko su sigurni u to da ni na koji način nisu odgovorni za to što proizvod koji reklamiraju nije saobrazan, a trgovac je odbio da prizna reklamaciju, budu istrajni. Potrošači treba da znaju i da se, ukoliko mišljenje veštaka ide u njihovu korist – od trgovca zahteva da snosi troškove veštačenja – kaže Dragić.


Po rečima pravnog savetnika Udruženja za zaštitu prava potrošača Vojvodine Marka Dragića, prilikom reklamacije na tehničku robu trgovci imaju zakonski rok od osam  dana da odgovore na nju, a 30 dana da se ona reši. Rok od osam dana za odgovor važi i za sve druge, netehničke, proizvode, a za rešenje reklamacije odobreno je 15 dana. Ukoliko protekne više dana od propisanog roka, kupac se može obratiti Tržišnoj inspekciji. On ističe da potrošači najčešće reklamiraju belu tehniku, telefone i obuću, a da je važno znati da reklamaciju, i to pismenu, treba podneti tamo gde je proizvod kupljen.

– Ako je od kupovine proteklo šest meseci, kupac ima pravo da traži zamenu proizvoda ili povratak novca, a može mu se ponuditi i popravka proizvoda, koja se može uraditi, ali uz isključivo njrgovu pismenu saglasnost – kaže Dragić. – U periodu od šest meseci do dve godine, do kad važi zakonska garancija, kupac ima pravo na zamenu proizvoda ili popravku, takođe, uz njegovu pismenu saglasnost.

30 dana da se reklamacija reši

On ukazuje i na to da se, kada kupci reklamiraju određeni proizvod a trgovac odbije reklamaciju, u zavisnosti od vremena proteklog od kupovine razlikuje ko dokazuje saobraznost. 

– U prvih šest meseci od kupovine teret dokazivanja saobraznosti je na prodavcu, a nakon toga pa sve do isteka garancije – do dve godine, teret dokazivanja je na potrošaču. To znači i da je veoma važno da kupci znaju da prilikom predaje zahteva za rekalamciju obavezno moraju da traže da se sačini zapis o stanju proizvoda koji se predaje jer se time otklanjaju sve moguće nedoumice – kaže Dragić. 

D. Mlađenović

Piše:
Pošaljite komentar
I trgovci žele vikend s porodicom

I trgovci žele vikend s porodicom

21.05.2020. 13:33 13:35
Na sajmu zapošljavanja najtraženiji trgovci i radnici u proizvodnji

Na sajmu zapošljavanja najtraženiji trgovci i radnici u proizvodnji

04.03.2020. 19:19 10:02
Tržišna inspekcija: Trgovci kažnjavani zbog kafe, ribe, odeće

Tržišna inspekcija: Trgovci kažnjavani zbog kafe, ribe, odeće

21.01.2020. 10:38 10:40