Tim s beogradskog univerziteta pravi električne bolide
“Formula student tim” u Srbiji s beogradskog univerziteta "Drumska strela“ završava trkačko vozilo na električni pogon, prvo takve vrste u istoriji tima i deveto po redu od njihovog osnivanja.
Veliki izazov za mlad i ambiciozan tim bio je projekat vozila na električni pogon za koje su razvili unikatne litijum-polimerske baterije. To teorijski omogućava da vozilo dostigne brzinu od 100 kilometara na sat za 2,5 sekundi. Dinamiku elektro formule dodatno poboljšava i pogon na sva četiri točka, što omogućava nezavisno upravljanje svakim točkom ponaosob.
Kako saznajemo od Bogdana Čarapića, vođe tima "Drumska strela" i predsednika "Studentska tehnička takmičenja", primenjeno je niz sofisticiranih i inovativnih rešenja, a kako se ceo svet okreće električnim automobilima, odluka da i tim krene ovim stopama bio je potpuno očekivan.
- Rad na eletkričnom motoru je dosta drugačiji. Ne mogu ni procentualno da kažem, ali jako smo blizu završetka. Očekujemo da prođe ispitni rok. Imamo kvalitetna tri meseca, a mislim da će u decembru biti gotov, kako bismo sledeće godine ukrstili mačeve znanja sa šest univerziteta - kaže Bogdan za Dnevnik.
Vozilo bi tako trebalo da bude gotovo za najprestižnije inženjersko takmičenje svetskih razmera "Formula student", koje ima za cilj edukaciju i razvoj studenata kroz projektovanje i izradu trkačkog vozila. Uspeh tima ocenjuju iskusni inženjeri iz sveta auto-industrije i auto-moto sporta. Tim studenata samostalno organizuje celu sezonu, koja podrazumeva učenje, projektovanje, razvoj, marketing, nabavku sredstava, montažu, testiranja i, na kraju, takmičenja.
Bogdan: Put od nule do vrha nije nedostižan
Bogdan planira da ostane u Srbiji, gde želi dalje da prenosi znanje i ima, kaže, ljubav i afinitet prema svojoj državi, Beogradu.
- Ubeđen sam da bi kroz ovakve mlade inženjere i kvalitetnu omladinu bilo suludo da tražim uspehe i sreću na drugom mestu jer imamo šanse dosta toga i u Srbiji da uradimo. Voleo bih da se vratimo, makar sa te inženjerske strane, u sam vrh jer smo nekada bili tu. Ne verujem da taj ponovni put od nule do vrha nije dostižan - zaključuje Bogdan.
Propozicije "Formula student" takmičenja su takve da je dizajn vozila uslovljen serijom pravila, čija je osnovna svrha da osiguraju bezbednost vozača i promovišu inovativne načine projektovanja vozila. Na taj način naši studenti stoje rame uz rame sa svetskim timovima već deset godina unazad.
- Studenti imaju priliku da vide kako izgleda rad u većem timu i da, zapravo, određeni sistemi zavise od više ljudi, što je odlična podloga za dalji rad u većim kompanijama. Sarađujemo sa privredom i fakultetima, gde dobijamo materijalnu opremu. Samo takmičenje obuhvata dve discipline: statičke i dinamičke. Dinamičke su testiranje vozila, a statičke obuhvataju prezentovanje širokog spektra znanja, od odbrane biznis plana, menaymenta i tako dalje. Zapravo, to je poput pripreme male korporacije koja teba da izađe na tržište - kaže Bogdan.
A priča kako je sve počelo je poput scenarija za film. Studenti Univerziteta u Beogradu su u novembru 2010. godine osnovali Udruženje "Studentska tehnička takmičenja" i odmah potom pokrenuli prvi projekat. Oformili su prvi "Formula student" tim, pod nazivom "Drumska strela". Jedanaest studenata Mašinskog fakulteta i Fakulteta organizacionih nauka su u prvoj sezoni, 2011.godine, mesecima radili na razvoju koncepta vozila. Učestvovali su na najprestižijem takmičenju u Velikoj Britaniji i na tom takmičenju osvojili treće mesto. Dve godine kasnije, na takmičenjima u Italiji i u Velikoj Britaniji, direktori velikih kompanija poput “Erbasa” i “Mercedes-Benca“ su lično posetili boks srpskog tima. Bili su impresionirani činjenicom da je jedan mali tim iz Srbije uspeo da za godinu dana od koncepta vozila stvori kompetitivan bolid, bez prethodnog takmičarskog iskustva. U narednim sezonama, tim je učestvovao na više od 15 takmičenja sa osam vozila i ostvario zavidne rezultate, takmičeći se na stazama na kojima se voze trke Formule 1.
Tako su 2016. godine razvili prvi idejni projekat elektrovozila i za isti osvojili treće mesto na takmičenju u Italiji. Dve godine kasnije, osnivaju tim koji se bavi projektovanjem i izradom električnog vozila, a cilj je bio da se za manje od dve godine razvije i konstruiše prototip automobila na električni pogon za neprofesionalne autokros i sprint trke.
Tim broji više od 100 studenata, sa osam fakulteta Univerziteta u Beogradu: Mašinski, Tehnološko-metalurški, Elektrotehnički, Ekonomski, Arhitektonski, Pravni, Vojna akademija kao i Fakultet organizacionih nauka.
S. Aničić Ilić