Provera bezbednosti hrane mobilnim telefonom
Zakoni u Srbiji potrošačima daju mogućnost da dobro provere šta se sve nalazi u životnim bnamirnicama koje svakodnevno kupuju, ali se u praksi te mogućnosti baš i ne koriste. Međutim, i to se polako menja, ili će se brzo promeniti.
Potrošači u Srbiji će preko besplatne aplikacije za mobilne telefone „Scan4Chem” biti u prilici da pitaju snabdevače da li roba na rafovima sadrži neku od trenutno 201 supstance koje izazivaju zabrinutost (SVHC) po kriterijumima EU, rečeno je na predstavljanju u beogradskoj Alternativi za bezbednije hemikalije (ALHem).
Supstance koje izazivaju zabrinutost (SVHC) mogu se naći u proizvodima za svakodnevnu upotrebu, koncentracija im je ograničena na 0,1 procenat, a njihov uticaj na zdravlje može biti kancerogen, mutagen i toksičan po reprodukciju, naglašeno je na predstavljanju.
– Najpoznatije među njima su ftalati, koji su česti u proizvodima od plastike, usporivači gorenja u sunđerastim delovima nameštaja i recikliranoj plastici, bisfenol A, koji se može naći u plastičnim bocama za vodu i perfluorovane supstance – česte u nepromočivoj odeći i oštećenom posuđu od teflona – navela je programska direktorka ALHema Jasminka Ranđelović.
„Scan4Chem” funkcioniše preko skeniranja bar-koda proizvoda ili unošenjem podataka dostupnih na deklaraciji proizvoda.
Već devet godina u zakonu
Pravo da se zna šta se nalazi u hrani nije novina, ali je do tih informacije ranije bilo mnogo komplikovanije doći, a i malo potrošača ih je uopšte i tražilo.
Pravo da se preko aplikacija snabdevači pitaju o supstancama koje izazivaju zabrinutost(SVHC materijama) sadržano je Zakonu o hemikalijama već devet godina, kao i u EU regulativi, a masovno korišćenje aplikacije doprineće, osim dobijanja informacije o robi koja se kupuje, i pritiskom, da bi se na tržištu pojavile bezbednije alternative, naglašeno je na predstavljanju.
Aplikacija „Scan4Chem” se istovremeno pojavljuje na 13 jezika, od kojih je Srbija jedina zemlja van EU koja je uključena u taj projekat za ostvarivanje prava građana koji imaju pravo da bi biraju zdravu robu kada kupuju.
Obaveza pitanih snabdevača je da odgovore na upit u roku od 45 dana, a kako je objasnila Jelena Milić iz ALHema, masovno korišćenje aplikacije stvoriće bazu odgovora pa će i odgovori preko imejla brže stizati.
Po onlaje istraživanju ALHema s početka ove godine, 90 odsto ispitanika je svesno problema koji se mogu pojaviti u vezi sa zdravstvenom ispravnošću hrane i mogućnošću da se u njoj nalaze i supstance koje izazivaju zabrinutost, a različiti stepeni zabrinutosti zbog toga postoje kod ukupno 72 odsto građana.
Zanimljivo je i da je polovina anketiranih odgovorila da ne zna koji proizvodi uopšte mogu biti rizični po zdravlje i zašto su rizični.
Takođe, više od 80 odsto se izjasnilo da bi koristili aplikaciju da bi saznali da li proizvodi sadrže supstance koje izazivaju zabrinutost.
Z. Delić